ANALYSER

1309 prosent vekst i Android-salget

Samtidig er smartmobil-salget nesten doblet på et år.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. nov. 2010 - 15:00

Canalys kom i dag med en analyse over smartmobilmarkedet i tredje kvartal av 2010. Tallene viser første og fremst at salget av denne typen enheter har vært i kraftig vekst det siste året. På et år har veksten globalt vært på 95 prosent, noe som betyr at det ble solgt 80,9 millioner smartmobiler i tredje kvartal i år, ifølge Canalys.

Canalys presenterer også markedsandelene etter plattformleverandør.

Nokias Symbian-baserte mobiler ligger stadig på topp, selv om markedsandelene har gått mye ned de siste årene. I tredje kvartal var nesten hver tredje smartmobil, 33 prosent, utstyrt med Symbian. Andelen var på drøyt 46 prosent i samme kvartal i både 2009 og 2010.

Android-plattformen vokser derimot svært rakst. Det globale salget av plattformen til Open Handset Alliance (OHA) med Google i spissen har vokst med 1309 prosent, fra 1,4 millioner enheter i tredje kvartal 2009 til 20,0 millioner enheter i samme kvartal i år.

Globalt hadde Apple en markedsandel på 17 prosent med selskapets iPhone-modeller. Dette er blant de første markedstallene som også inkluderer den nye iPhone 4G. Canalys tall fra samme kvartal i 2008 og 2009 var henholdsvis 17,3 og 17,8 prosent.

Apple iPhone har på nytt passert RIMs BlackBerry-plattform globalt. BlackBerrys markedsandeler har gått ned fra 20,6 prosent i fjor til 15 prosent i tredje kvartal i år, noe som tilsvarer andelen plattformen hadde 2008.

Microsoft er selskapet som i størst grad har mistet fotfestet i smartmobilmarkedet. Markedsandelene til selskapets Windows Mobile-plattform har rast fra brukbare 13,6 prosent i tredje kvartal i 2008 til 8,8 prosent i 2009 og til bare 3 prosent i det foregående kvartalet.

Windows Phone 7 har så vidt kommet i salg og hadde derfor ingen markedsandel i forrige kvartal.

Chris Jones, en analytiker i Canalys, omtaler Microsofts nye plattform i en pressmelding og sier at den store utfordringen for håndsettleverandørene vil være å differensiere sine enheter tilstrekkelig, gitt de restriksjonene Microsoft har satt på tilpasning av brukergrensesnittet, og de relativt høye maskinvarekravene. De første enhetene vil derfor være i den øvre delen av prisskalaen. Jones mener også at den nåværende mangelen på ikke-latinske skriftspråk i Windows Phone 7 begrenser mulighetene for høye volumer og salg i kommende markeder, for eksempel Kina.

Se også saken om IDCs tall for hele mobilmarkedet.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.