Det har i år kommet til to nye kategorier og det blitt endret noe på enkelte kategorier. "Årets interaktive mediaprodusent" og "Årets interaktive mediepersonlighet" er to nye kategorier, hvor den siste ikke gir mulighet for nominasjoner. Kategorien som før het beste CD-ROM, heter i år "Beste underholdning".
Totalt er det 11 kategorier, og de er som følger:
1. Beste tekniske løsning
2. Beste handelsløsning
3. Beste underholdning
4. Beste innhold
5. Beste design
6. Beste kampanje
7. Beste interaktive mediestrategi
8. Årets interaktive mediaprodusent
9. Årets interaktive mediapersonlighet
10. Juryens spesialpris, som går til ikke-kommersielle produksjoner
11. SIME Grand Prize - premierer årets beste Skandinaviske nettsted
17. mai skal navnene på de nominerte offentliggjøres. I fjor endte Norge opp med 5 av 24 nominasjoner, og én pris. Den eneste norske prisen gikk til DinSide, for beste tekniske løsning.
Prisen for å foreslå bidrag til prisene har gått opp siden i fjor. Under SIME 1998 kostet det 1.500 kroner å melde bidrag til konkurransen. I år har denne avgiften økt til 1.750 kroner, og 2.900 kroner for bidrag til teknikk-kategorien.
Blant talerne på konferansen finnes Jeffrey Rayport fra Harvard Business School og Tony Salter, sjef for Boxman.