Juss og samfunn

17 av 249 bidrag fra Norge

Snart går SIME Awards av stabelen igjen, for fjerde gang. Også i år blir det garantert svensk dominans. Av 249 innsendte bidrag, har svenskene sendt inn hele 166 bidrag. Norge står kun for syv prosent.

Hilde Nyman
30. apr. 1999 - 13:28

Scandinavian Interactive Media Awards (SIME) skal for fjerde gang arrangeres av Spray, svensk innholds- og aksessleverandør med svært nært slektskap til konsulentselskapet Razorfish. I Stockholm den 7. juni i år starter to-dagers konferansen som også skal ha en prisutdeling for Nordens beste interaktive tjenester.
I år, som i fjor kan det se ut til at svenskene kupper showet. Av de innkomne forslagene til nominasjoner, kommer 166 bidrag fra Sverige, 56 fra Finland, 17 fra Norge og 10 fra Danmark. Totalt har juryen fått inn 249 bidrag der alle må betale en saftig sum for å være med.


Det har i år kommet til to nye kategorier og det blitt endret noe på enkelte kategorier. "Årets interaktive mediaprodusent" og "Årets interaktive mediepersonlighet" er to nye kategorier, hvor den siste ikke gir mulighet for nominasjoner. Kategorien som før het beste CD-ROM, heter i år "Beste underholdning".

Totalt er det 11 kategorier, og de er som følger:

1. Beste tekniske løsning
2. Beste handelsløsning
3. Beste underholdning
4. Beste innhold
5. Beste design
6. Beste kampanje
7. Beste interaktive mediestrategi
8. Årets interaktive mediaprodusent
9. Årets interaktive mediapersonlighet
10. Juryens spesialpris, som går til ikke-kommersielle produksjoner
11. SIME Grand Prize - premierer årets beste Skandinaviske nettsted

17. mai skal navnene på de nominerte offentliggjøres. I fjor endte Norge opp med 5 av 24 nominasjoner, og én pris. Den eneste norske prisen gikk til DinSide, for beste tekniske løsning.

Prisen for å foreslå bidrag til prisene har gått opp siden i fjor. Under SIME 1998 kostet det 1.500 kroner å melde bidrag til konkurransen. I år har denne avgiften økt til 1.750 kroner, og 2.900 kroner for bidrag til teknikk-kategorien.

Blant talerne på konferansen finnes Jeffrey Rayport fra Harvard Business School og Tony Salter, sjef for Boxman.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.