KARRIERE

1881 planlegger nye, dype kutt

- Kynisk, raser EL & IT-forbundet

19. jan. 2010 - 10:00

Opplysningen 1881 planlegger å legge ned avdelingen på Fagernes og si opp 64 ansatte. Det skriver El & IT Forbundet.

Selskapet har tidligere lagt ned syv avdelinger, siste gang i fjor sommer da 77 ansatte mistet jobbene sine med nedleggelsen av virksomheten på Sortland.

Planene om nok en nedleggelse får fagforeningen El & IT Forbundet til å rase.

- Selskapet velger nok en gang å legge ned en hel avdeling fremfor å kutte antall midlertidig ansatte. Det er kynisk, sier forbundsleder Hans O. Felix i en pressemelding.

1881 bekrefter ovenfor digi.no at de planlegger kutt, men understreker at ingenting er endelig besluttet.

- Vi er i drøftinger med de ansatte. Bakgrunnen er at vi har hatt et formidabelt fall i vår trafikk og er nødt til å se på en bemanningsreduksjon. De ansatte på Fagernes fikk beskjeden i går, men beslutningen er ikke endelig fattet, sier kommunikasjonsdirektør Guri Wormdal i Opplysningen 1881.

- Vi har rett og slett flere ansatte enn vi har trafikk til. Nedleggelse av avdelingen på Fagernes er ett mulig svare på våre utfordringer, legger hun til.

Opplysningen 1881 har i dag om lag 1.000 ansatte i konsernet. Rundt 450 av disse er fastansatte på opplysningstjenestens callcentre.

Kommunikasjonsdirektøren gir oss ingen oversikt over antall midlertidige ansatte som selskapet benytter.

- El & IT kaller nedleggelsen kynisk?

- Vi er ikke kyniske, men er helt avhengige av å forholde oss til bedriftsøkonomiske variabler, i tillegg til å ta alle menneskelige hensyn. Det høres selvfølgelig ikke så hjertevarmt ut, men saken er at fallet vårt i trafikk er et faktum. Det ville være uforsvarlig å opprettholde all virksomheten.

Teknologiskifte

Wormdal sier de opplever et teknologiskifte, der stadig færre ringer og ber om informasjon. I stedet benytter kundene flere nettjenester, sender SMS og benytter WAP.

Selskapet benyttet for øvrig den samme begrunnelsen ved nedleggelsen av avdelingen på Sortland i fjor sommer.

Det siste året har 1881 mistet om lag 20 prosent av trafikken mot sine callsentra, forteller Wormdal. Og utviklingen vedvarer.

- Vi ser at trafikknedgangen eskalerer i våre beregninger. I tillegg ble vi også truffet skikkelig av finanskrisen i fjor høst, sier hun.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra