2.400 DnB-kunder i nettet per uke

I januar fikk DnB-konsernet en tilstrømning på 2.400 nettkunder per uken. I februar stoppet internettbanken opp den dagen konsernsjef Svein Aaser sa at de skulle bli blant Nordens beste nettbanker.

Aftenposten melder at internettbanken til DnBs drøyt 110.000 online-kunder måtte stoppe opp da konsernsjefen offentliggjorde meget ambisiøse mål for både Postbankens og DnBs online-virksomheter.

- E- handel og Internett-bank vil ha høy prioritet i DnB-konsernet i tiden fremover, sa Aaser i en pressemelding og underbygget dette på tirsdagens presentasjon av 1999-resultatet. I løpet av ett til halvannet år skal konsernet teknologisk være fullt på høyde med de beste internettbankene i Norden.

Men få timer etter morgentalen, knelte nettbanken fullstendig, uten at konsernet hadde den fulle oversikt over hva som egentlig hadde skjedd. Man konstaterte at inngangsmekanismen, gatekeeperen, ikke hang med men trodde det ikke dreide seg om hackervirksomhet, skriver Aftenposten.

Det er flest Postbank-kunder det har gått utover, 60.000 i antallet. Av de resterende 50.000, er 30.000 internettkunder fra DnB og 20.000 PC-baserte Telebank-kunder. Tilstrømningen av nye ukentlige brukere viser en drastisk oppgang fra 1.400 til 2.400 ukentlige hittil i år.

De mange nye kundene opplevde dermed at de verken kunne handle aksjer eller betale regninger via nettet tirsdag i denne uken. Svein Aaser får krysse fingre og håpe at dette ikke skjer for ofte.

For da kommer Tom Ruud i Kreditkassen dundrende forbi med en nettverksbasert teknologi til 1,5 milliarder norske kroner. Fra 1. januar år 2003 skal K-Bank være fullstendig nettverksbasert med et opplegg hvor alle kundene har sine egne hjemmesider hos Kassa, skriver TDN Finans.

Til toppen