200.000 Passagen-medlemmer var 312 kroner fra blackout

SOL-eide Passagen.se, Sveriges største nettsted, var nær ved å bli stengt på grunn av en ubetalt domeneregning på 312 kroner. Det SOL-eide auksjonshuset Bid2Day var imidlertid ikke like heldig; de fikk kroken på døra uten å få beskjed. Uheldigvis falt det sammen med en stor reklamekampanje i millionklassen som startet mandag denne uken.

Den svenske domeneorganisasjonen NIC-SE var lut lei av alle nettstedene som ikke betalte det årlige gebyret til organisasjonen. Dermed utstedte de et varsel på fredag om umiddelbar stenging av 753 svenske domenenavn med .se i adressen.

Blant de mest kjente var passagen.se, cisco.se, intel.se og bid2day.se, skriver domaininfo.com som har listen over alle de 753 domenenavnene.

Bid2Day er eid av Passagen og andre SOL-selskaper (til sammen 51 prosent SOL) - pluss New Media Science/Linné Group-eieren Cell Ventures (49 prosent).

SOL kjøpte seg inn i oktober.

Les om oppkjøpet her:


SOL kjøper seg nordisk storauksjon på Internett

Tekniker Mats Dufberg i NIC-SE sier til digi.no at de var klar over at det ville få rimelig drastiske konsekvenser å stenge SOL-eide Passagen.se, men ikke Bid2Day. Passagen er Sveriges største nettsted med nærmere 200.000 medlemmer hvorav 55.000 har sine egne hjemmesider registrert med domenet hem.passagen.se.

Dufberg ga derfor spesielt beskjed til både Passagen og en aktør til, Linköping-universitetet, om at de sto i fare for å bli stengt hvis ikke årsgebyret på 312 svenske kroner var på vei inn.

Siden meldingen gikk ut på fredag har NIC-SE fått beskjed av rundt 30 aktører at de ikke må skru av tjenestene.

Svenske Scandinavia Online, som eier Passagen, betalte umiddelbart etter at de fikk beskjeden fra NIC-SE.

Domeneorganisasjonen var imidlertid ikke like barmhjertig mot eierne av Bid2Day.se. Den ble avstengt umiddelbart med den konsekvensen at reklamen på forsiden av Passage.se ikke har gitt noen respons i hele dag. Og en hel reklamekampanje i millionklassen fra Bid2Day synes bortkastet.

Da digi.no ringer administrerende direktør Carl Klingberg i svenske SOL er det nytt for ham at Bid2Day-knappen ikke virker. Han er imidlertid klar over at domeneregningen for Passagen.se ikke ble betalt før trusselen om stenging ble sendt fredag i forrige uke.

- Dette er bare en glipp fra vår side. Det ligger absolutt ikke noe prinsipp hos oss ikke å betale, sier Klingberg.

Han opplyser at en av teknikerne hos Passagen oppdaget at det var noe krøll med ubetalte regninger og tok kontakt med NIC-SE, Klingberg har imidlertid ingen forklaring på hvorfor SOL ikke betalte før fredag til tross for dette.

En del av problemet med utsendingene har også ligget hos NIC-SE. Ifølge Mats Dufberg hos organisasjonen, som kan sammenliknes med norske NORIDmed unntak at de er et aksjeselskap, sitter de med en lite oppdatert database som blant annet fullstendig mangler e-post-adresser (!).

Det betyr at NIC-SE enten har måttet sende beskjed i sneglepost eller ringe rundt til de tusener av bedrifter som har registrert .se-domener i Sverige. NIC-SE har ennå ikke tatt seg bryet med å oppdatere sin egen database med kontaktadresser fra Internett.

- Vi overtok domeneoppdraget den 1. januar 1998 fra Kungliga Högskolen. Inntil da hadde det ikke vært noen betaling for domeneregistreringer. Vi har arvet en gammel database som vi skal oppdatere med e-post adresser neste år, opplyser Dufberg.

Han sier videre at SOL betalte for året 1998, men for 1999 altså ikke før fredag den 5. november.

Carl Klingberg hos SOL tror imidlertid at problemet har vært at regningene er blitt sendt et annet sted, til Telia Info-Media, den gamle eieren av Passagen AB. Passage.se er registrert under det aksjeselskapsnavnet.

Når det gjelder Passagen-partner og datterselskapet Bid2Day (SOL-selskaper kontrollerer over 50 prosent) er Klingberg imidlertid atskillig mer bekymret:

- Det er ikke bra at den er stengt. Jeg må ringe noen umiddelbart etter at jeg har snakket med deg, sier han.

Administrerende direktør i Bid2Day, Kenneth Engstrøm, er opprørt. Han opplyser at de startet en reklamekampanje for bid2day.se på mandag denne uken.

Klokken 10 i dag tirsdag, oppdaget han plutselig at tjenesten lå nede, uten at de hadde opplevd noen tekniske problemer hos dem selv.

- Dette er det mest alvorlige vi har opplevd til nå, sier gründeren som selv startet tjenesten våren 1997.

- Det er til stor skade for oss, mener han.

Engstrøm hevder at de aldri har sett noe til noen fakturaer.

- Vi har veldig orden i slike regnskapssaker, mener han og sier at med en gang han oppdaget at Bid2Day var nede, så ringte ham til NIC-SE. Han fikk garanti for at de skulle på lufta igjen så fort som mulig.

Han måtte purre NIC-SE igjen i ettermiddag etter at URL-en fortsatt var nede. Da fikk han beskjed at det var en omstendelig prosess å åpne domenet igjen. Da digi.no sjekket klokken 14:45 var tjenesten fortsatt ikke operativ på .se-domenet.

Engstrøm sier at de er i ferd med å svi av flere millioner svenske kroner på markedsføring av Bid2day.se.

Det spiller derfor mindre rolle at Bid2Day kontrollerer et .com-domene og .nu-domene som fortsatt er tilgjengelig for nettbrukerne på weben. Disse styres nemlig ikke av NIC-SE....

Til toppen