2002 kommer til å bli året hvor kjøp av musikk på nettet blir vanlig - i hvertfall blir tilbudene vanlig. Så langt har det vært mest snakk om trusselen MP3 utgjør og ikke så mye om konkrete mottiltak.
Kritikere mener at platebransjen så langt har vært defensive i stedet for å tilby brukervennlige systemer for kjøp av musikk. Dette kan være i ferd med å endre seg.
En rekke selskaper har lansert solo-initativ og har solgt musikk på nettet, og nå kommer de store. I forrige uke fortalte Europas største Internett-leverandør, Tiscali, at selskapet snart åpner et nytt system med musikk fra blant annet de to store plateselskapene BMG og EMI.
Digital musikk for 14,4 milliarder kroner
Napsters "barn" får hjelp av frihetskjempere
Napster relanseres tidligst til neste år
Selskapet vil foreløpig ikke gi noen særlige detaljer, men forteller at systemet skal åpne i løpet av desember. Som Tiscali skal AOL tilby abonnement på kataloger av musikk som gir fri bruk i en måned. Selskapet har 32 millioner Internett-brukere.