214 TV3-brudd på 4 dager

TV3s reklamesendinger bryter mot det internasjonale regelverket som kanalen tidligere har gjemt seg bak. Det mener Statens medieforvaltning, som nå vil legge fram saken for Independent Television Commision (ITC).

Myndighetene har tidligere funnet at TV3s sendinger bryter mot det norske regelverket. Fjernsynskanalen har imidlertid hevdet at de retter seg etter de internasjonale bestemmelsene ITC følger, og at kanalens sendinger har vært innenfor dette regelverket.

Nå mener Statens medieforvaltning imidlertid at TV3 også bryter disse reglene, og ønsker å legge fram saken for ITC. Medieforvaltingen har kontrollert kanalens sendinger i perioden 18. til 23. november i fjor.

Medieforvaltningen mener at kanalen bryter med regelverket for reklame i programmer rettet mot barn. Etter EU-direktivet kan barneprogrammer bare avbrytes med reklame dersom de varer i mer enn 30 minutter. Ifølge de norske vaktbikkjene har fjernsynskanalen brutt dette punktet 22 ganger.

I kontrollperioden fant medieforvaltningen at hele 67 prosent av reklameblokkene var mangelfullt merket. Dette betyr at 166 blokker ikke var merket med lyd eller bildesignal før reklamen gikk over i eksempelvis egenreklame for TV3s programmer.

TV3 skal heller ikke ha fulgt bestemmelsen om at reklamen ikke skal overstige 20 prosent i løpet av en klokketime. I kontrollperioden skal kanalen ha begått ni brudd på denne bestemmelsen.

Også regelen om at det skal gå 20 minutter mellom hver reklameblokk i fjernsynsserier, mener medieforvaltningen at kanalen har overtrådt. I kontrollperioden ble det funnet 16 brudd på dette punktet.

Tilsammen ble det funnet 214 brudd på EU-direktivet.

Statens medieforvaltning ønsker å legge saken frem for Independent Television Commision, og ga TV3 frist til 4. april for å svare på henvendelsen. Kanalen har imidlertid bedt om utsettelse til 2. mai.

Til toppen