24/7 betaler nettmålinger for kundene

24/7 Media Europe og John Barbera har inngått en avtale med Nielsen/NetRatings om leveranse av relevante internettanalyser. Det innebærer at kunder i 24/7s nettverk slipper å betale de store kostnadene for dokumentasjon av internettbruk og annonsering på sin egen tjeneste.

- Vi tar dette som en investering på budsjettene våre, sier Dag Landfald som er sjef for 24/7 Media Norge AS.

Selskapet er villig til å investere penger som ellers ville belastet hvert enkelt nettsted med flere hundretusen kroner årlig i abonnementspris. Landfald mener dette er viktig for å kunne tilby sine kunder fullgod service.

24/7 Media, som er børsnotert på Nasdaq, har nettopp inngått en avtale på europeisk nivå for leveranser av analyser om internettbruk og nettannonsering. Nielsen Media Research, NetRatings har gjennom ACNielsen eRatings.com dratt i gang panelmålinger også i Europa, inkludert Norge.

digitoday.no bragte torsdag de første skikkelige utvalgstallene fra norsk internettbruk, som er målt via PCene (men foreløpig kun fra nettbruk på hjemmebane).

- Disse tallene må selvfølgelig brukes med fornuft. Jeg har erfaring fra TV-bransjen og kan mye om bruken av slike tall, sier Landfald som likevel tror dette er veien å gå over tid.

- Gallups tall fra Forbruker og Media er en annen type undersøkelse. Disse to kan nok leve litt ved siden av hverandre, men det er samtidig stor etterspørsel etter nettodekningstall, sier han og mener at leserundersøkelser á la Gallups lever godt på print, men er helt ut når det gjelder TV-mediet. Der er det TV-Meter panelet, nå styrt av Norsk Gallup Institutt, som råder.

Det er både TV-kanaler og annonsører enige om.

Landfald har selv jobbet som salgssjef i TV3.

Han sier at de i denne sammenhengen har vært i kontakt med MMXI Nordic (som i Norge har MMI som samareidspartner og sier de skal levere panelmålinger båd fra jobb- og hjemmebruk). Det er imidlertid Nielsen som har vært mest aggresive og som, ifølge Landfald, har etablert seg best i markedet.

Avgjørelsen om å tegne avtalen med Nielsen/NetRatings har nok imidlertid blitt fattet på et høyere nivå enn i Norge. John Barbera som leder 24/7s virksomhet i Europa som Chief Operating Officer, mener de har store forpliktelser overfor kundene:

- Vi er innstilte på å investere i tjenester som Nielsen/NetRatings leverer for å heve industriens standard. Alt for lenge har det vært en iøynefallende mangel på konsistent, europeisk nettbrukerinformasjon. Hvis industrien skal fortsette å vokse og tiltrekke seg offline-aktører til nettet er det vitalt å investere i bedre service, sier han i en pressemelding.

Hva prisen 24/7 Media Europe må betale, nevnes ikke.

Til toppen