24/7 kaprer ledende svensk handelsplass

Salgsnettverket 24/7 får tilslag på en av de største portalene i Sverige. Sammen med Torgets salgsavdeling skal de koordinere salg på det lokale svenske markedet. Men uten at det skal forvirre internettannonsørene og markedet generelt.

24/7 Europe inngår en annonseavtale om å representere Torget, som i dag regnes som Sveriges største e-handelsportal med 700 tilknyttede butikker.

Torget ble startet i 1996 av svenske Posten og har per i dag 955.000 unike brukere (per september 1999) som utløser seks millioner annonsevisninger i måneden. Torget har fjernet seg fra en mer bred portal i konkurranse med Passagen til å bli en rendyrket handelsplass.

24/7 kommer parallelt til å arbeide med Torgets salgsavdeling der de sammen vil tilby bannerløsninger, sponsorater og butikkplasseringer på lokal og global basis.

Ifølge Lotta Raaschou, client service manager ved 24/7 Europe i Sverige, vil det alltid være en risiko for forveksling i markedet når det er flere aktører inne.

Problemet oppstår når det er flere ulike salgsrepresentanter som på vegne av samme nettsted selger mot de samme annonsørene på det lokale markedet. I dette tilfellet er det altså internettmarkedet i Sverige.

Det er ikke uvanlig at salgsnettverk representerer Internett-tjenester på andre markeder som man har kapasitetsproblemer med å dekke gjennom egen salgsavdeling.

24/7 representerer for eksempel fortsatt de nordiske utgavene av Scandinavia Online (SOL) til annonsører utenfor Norden. Det innebærer for Sveriges del at salgsnettverket selger både på Passagen og søketjenesten Evreka (Sveriges Kvasir) for internasjonale aktører som vil nå inn mot det svenske markedet.

I Norge selger også 24/7 stadig på SOL; det samme gjør de i forhold til digi.no i utlandet.

Konkurrenten DoubleClick har imidlertid fått tommelen ned fra SOL på bannersalg på det norske markedet. DoubleClick solgte en stund overskuddstrafikk på norske SOL mot norske annonsører, men den avtalen er nå avviklet.

Les sakene her:


- Problemstillingen er kjent, men det blir gjort en skikkelig koordinering på dette mellom Torget og 24/7, sier Fredrik Wendt som er Marketing & Communications Manager for 24/7 Media Norge.

- Det vil bli solgt på en del faste annonsørkunder som vil bli fordelt mellom de to partene, sier han og hevder at 24/7 er varsomme med inngå avtaler der andre enn salgsorganisasjonen til den spesifikke nett-tjenesten er inne i bildet.

- Det er alltid en viss fare for forvirring i markedet når to aktører er inne i bildet. Vi vil ikke være der hvor det er tre aktører, vi vil toppen ha én salgsavdeling å forholde oss til, sier Wendt.

Lotta Raaschou i 24/7 i Sverige sier at de for å unngå forvirring på det lokale svenske annonsemarkedet, vil tilby ulike type produkter til de lokale annonsørene. Torgets salgsavdeling skal stå for plasseringer i e-butikker og teknologiske løsninger, mens 24/7 skal ta seg av mer tradisjonelle annonseprodukter som bannere, lenker og knapper.

Sammen skal de to partnerne (pluss Microsoft - 24/7 har avtale med Microsoft og salg på MSN og Hotmail i Norden) utvikle nye annonseprodukter i tiden som kommer. Avklaring på hvilke aktører som skal selge på hva av de nye produktene vil komme senere.

Til toppen