Før sommeren fikk den norske virksomheten til 24/7 Europe napp hos Microsoft i Norden for salg de regionale portalene til MSN og Hotmail (se egen sak nedenfor).
Nå er ABC Startsiden på vei inn i nettverket.
Startsiden ble startet av en tidligere NRK-ansatt i juni 1996 som en fritidsgesjeft som skulle hjelpe journalister til å finne fram til kilder på web. Etter tre år har gründer Tom Ottmar skapt seg en ettertraktet virksomhet.
I mai kjøpte Telenor Nextel seg inn i Startsiden med fem millioner kroner. I juli kunne portalen vise til en trafikk på 7,7 millioner sidevisninger, noe som gjør den til Norges nest mest trafikkerte portal etter SOL.
Og nå skal 24/7 prøve å få solgt inn den store trafikken i forhold til annonsørene. I tillegg til standard nettannonsering skal annonseselskapet skaffe sponsorater, DM-muligheter og utvikle e-handelsløsninger for portalen. Startsiden, som utnytter andre innholdsleverandørers innhold, har segmentert innholdet i blant annet nyheter, biler, båter, barn, helse og eiendom.
Tom Ottmar håper at 24/7 med sitt internasjonale nettverk kan greie å skaffe multinasjonale annonsører til det norske markedet.
- Jeg mener at annonsenettverkene kan tilby det beste tilbudet for å skape inntekter til webtjenester. Jeg tror at de ledende nettverkene vil forme fremtiden i annonsesalg på nett, sier Ottmar i en pressemelding.
Han forteller til digi.no at han ikke har kjørt en formell anbudsrunde på tjenesten, men vurdert de norske nettverkene ut fra egne kunnskaper og kjennskap til de ulike aktørene.
I vår hadde han to selgere på kontrakt som solgte på portalen; nå fortsetter én av dem i tillegg til 24/7.