24/7 utfordrer med eget nettannonsesystem

24/7 har hittil satset på eksterne aktører når det gjelder styring av annonsene de selger for nettsteder. Nå har de laget et eget system som vil levere annonser inn mot digital-TV og mobil i tillegg til web.

"24/7 Connect" heter det nye systemet som 24/7 Media Norge skal selge til kundene sine gjennom en separat virksomhet som de kaller 24/7 Technology Solutions. Etter å ha gjort flere oppkjøp på det amerikanske markedet, har selskapet det siste året bygget sin egen løsning for annonsestyring i konkurranse med DoubleClick Adserver (tidligere NetGravity), DoubleClick DART og RealMedias løsninger.

Gjennom de tekniske løsningene kan nettsteder og annonsenettverk styre annonsestrømmen til en viss grad (ikke på individnivå) og avlevere rapporter til annonsørene i etterkant. Der dokumenteres det blant annet antall annonsevisninger og klikk som er foretatt på disse nettannonsene.

Tidligere har 24/7 hatt et formalisert samarbeid med amerikanske AdForce om levering av annonsestyring til kundene som har villet ha det. Nå lager selskapet samme forretningsmodell som det konkurrenten DoubleClick allerede har; et selskap for salg og et for teknologi:

- Vi skiller salgsmiljøene og selger Connect som uavhengig produkt. Det vil si at vi kan ha kunder kun på teknologisiden som ikke er kunde av mediavirksomheten, sier Stein Georg Lillemoen som leder Norden-virksomheten til 24/7.

Han mener at det på sikt ligger til rette for større driftsmarginer på salg av teknologi enn annonsesalg. Av de 1.000 ansatte som 24/7 sitter med i dag, er det 400 teknologer, ifølge Lillemoen.

- Teknologiløsningene vil ha høy driftsmargin og er bedriftsøkokonomisk kjempeinteressant, mener han.

Dette er en utvikling som også salgsdirektør Matt Colebourne i DoubleClicks teknologivirksomhet tidligere har kommunisert til digitoday.no.

I tillegg satser 24/7 i 2001 på levering av annonser til bredbåndstjenester gjennom en virksomhet de kaller e.merge.

- Vi har kanontro på at mobile internettløsninger blir viktig fremover. Vi føler vel at de eksisterende annonsesystemene, som NetGravity og DART som ble utviklet for flere år siden, ikke er bra nok forberedt på fremtiden og generasjonskiftet på plattformsiden. Derfor lager vi vårt eget system, sier Lillemoen.

Han opplyser at Connect er et marketingvennlig produkt for digital-TV og trådløs teknologi i tillegg til web. Men dette er ikke første tilpasning 24/7 har gjort i mobilmarkedet.

Annonseselskapet har allerede eksperimentert med verdens første WAP-kampanje i Finland, til tross for at det har vært begrenset med WAP-nettsteder og WAP-brukere i markedet.

- Erfaringen så langt fra WAP-satsingen vår er at det ligger en meget høy respons på kampanjene. Vi kan selge på fire til fem ganger over vanlig bannerpris på web, og responsen ligger på rundt to til ni prosent, sier han. Han innrømmer at volumet på WAP-trafikken ikke er særlig høy og at det trengs mer empiri for å kunne trekke de bastante konklusjonene.

Uansett trenger selskapet drahjelp av mobiloperatørene for å få i gang WAP-satsingen skikkelig:

- De har vært veldig tilbakeholdne med opplysninger om WAP-brukerne. Kanskje er det av konkurransehensyn og en del av posisjoneringskampen. Kanskje kommer det av kritikken som er kommet så langt om WAP, tror han og sier de har knyttet til seg 30 WAP-nettsteder i det europeiske nettverket sitt.

Lillemoen vil også gjerne avklare noe av begrepsforvirringen som råder:

- Det er litt begrepsakrobatikk ute og går. WAP er en protokoll som vil følge nettverksløsningen, enten det er nåværende GSM, GPRS som kommer i 2001 eller UMTS i 2002. Men WAP er ikke den eneste globale standarden som er på protokollsiden, sier han.

Til toppen