På nettsidene til DotComGuy høres det hele veldig idealistisk ut - bakgrunnen for eksperimentet skal være å hjelpe folk å forstå mulighetene e-handel innebærer.
"Folk er travle. De setter pris på helger og fritid. Det samme gjør jeg. Dette prosjektet kan bidra til å fjerne kjedsomheten ut av hverdagens innkjøp, og kan til og med hjelpe folk til å finne en verden de ellers ikke ville omfavne.," er Mitch Maddox' forklaring på hvorfor han gjør dette.
I ett år skal 26-åringen leve isolert i et hus og overleve på det han kan bestille og få levert via Internett. Han får lov til å motta besøk, men kan selv ikke forlate huset.
Huset var helt tomt da han flyttet inn klokken 12:00 på formiddagen 1. januar 2000, og han hadde kun en bærbar PC under armen. Noen av de varer han bestilte først, var toalettpapir, sjampo og mat, skriver det svenske mediemagasinet Vision.
Her sover DotComGuyI huset er det installert web-kameraer slik at interesserte kan følge "DotComGuys" bevegelser 24 timer i døgnet, og publikum kan også sende e-post, chatte eller treffe ham på ICQ.
På nettstedet til DotComGuy flommer det over med reklame, så det er nok i første rekke der inntektene vil komme fra. Det er både reklamesnutter når man laster ned direktebilder fra webkameraer, bannerannonser på nettstedet og sponsorer av hele eksperimentet.