BEDRIFTSTEKNOLOGI

27 millioner «hardcore» Opera-brukere

Men fenger ennå ikke hvermannsen.

5. juli 2011 - 10:52

Opera Software er fortsatt åpen om sin rolle som utfordrer i nettlesermarket. De er lilleputt selv om de nylig rundet 200 millioner aktive brukere i måneden. Veksten er klart størst på mobil, der selskapet nå er ledende i verden.

Likevel ligger kjernen i Opera og utstillingsvinduet for nye funksjoner i desktop-utgaven av nettleseren. Interessen for versjon 11.50 som ble utgitt for en uke siden har vært stor. Men ikke fullt så stor som forrige hovedversjon.

Det første døgnet ble nettleseren denne gangen lastet ned 5,4 millioner ganger. Det er 1,3 milioner færre enn versjon 11.

- Det vi vet er at mange av Opera-brukerne er rimelig «hardcore». Vi blir ikke nødvendigvis sett på som en nettleser for hvermannsen. Men generelt er vi veldig fornøyd med en så aktiv brukergruppe, sier Operas nye kommunikasjonsjef Nils Broström til digi.no.

De ti landene som lastet ned flest eksemplarer av den nye nettleser er ifølge Opera disse (i fallende rekkefølge): Russland, Ukrania, Tyskland, Polen, India, Hviterussland, USA, Indonesia, Kina og Kasakhstan.

Ingen overraskelser der, altså. Opera gjør det skarpt i vekstmarkeder og har lang tradisjon i å være nummer én eller to i eks-Sovjet-landene. Hvorfor? Medgründer Jon von Tetzchner har tidligere gitt følgende forklaring til digi.no:

- Jeg reiste dit for å spørre hvorfor vi er så populære. Noe av grunnen er at Opera kjører bra også i begrensede nettverk, og er gjerrig på nettverkstrafikk. En annen grunn er at de liker brukergrensesnittet, samt mailklienten vår.

27 millioner

Opera Software har siden utgivelsen fulgt interessen nøye, med en egen teller på nettsidene sine. En uke etter lansering har over 27,5 millioner lastet ned nettleseren.

- Dette er veldig bra. Å ha et så massivt trykk er fantastisk. Noe av bakgrunnen er stor interesse for nyheten med dynamisk innhold (extensions) også i funksjonen Speed Dial, tror Broström.

Kommunikasjonssjefen mener det er naturlig at antallet nedlastninger er større for fullversjoner som elleveren, enn for punktversjonene. Samtidig understreker han at oppgraderingen denne gangen inneholder mange nye funksjoner. Se denne saken for en gjennomgang av noen av dem.

Full rulle

Opera Software hviler ikke på sine laurbær, og tar heller ikke riktig sommerferie, slik store deler av norsk næringsliv ellers har vane for å gjøre i disse dager.

- Her er det full rulle. Vi er et ekstremt internasjonalt selskap med ansatte fra over 50 ulike land. Det er ikke helt mulig for oss å ta sommerfri som i andre deler av næringslivet. Utviklere og administrasjon har naturligvis ferie, men her er det veldig åpent, og folk tar ferie på ulike tidspunkt.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.