Reklameselskapet Digilog slet i fjor med å få opp antall brukere og måtte flere ganger senke ambisjonsnivået. I september var det registert 5.787 brukere, og ambisjonen var å ha 50.000 brukere innen årets utgang. Ifølge Finansavisen hadde Digilog 20.000 brukere siste halvdel av desember 1997. Av disse var kun halvparten aktive brukere.
- Det tok tid å få antall brukere opp, vi brukte blant annet mye tid på print-annonser uten noe særlig effekt. Så la vi trykk på Internett-annonsering og CD-annonsering. Vi er nå med på Telenor Nextels start-CD, og er i dag oppe i rundt 30.000 brukere. Tilfanget er rundt 100-200 om dagen. Ambisjonen er å ha 50.000 brukere innen juni i år og ha mellom 80-100.000 brukere i løpet av året, sier Martin Eikeland, tidligere Telenor-ansatt og gründer i selskapet.
- Hvordan har dere klart å øke antall brukere på så kort tid?
- Vi var representert på en SOL-CD i høst, vi har hatt mange Internett-annonser og er på Telenor Nextels startpakke. I tillegg begynner folk å høre om dette gjennom venner og kjente, sier Eikeland.
- Det skjedde et veldig løft i brukermassen fra juletider. Telenor Nextel solgte rundt 20.000 Internett-abonnement til jul, og av disse registrerte 12-15 prosent seg hos Digilog, forteller administrerende direktør Jon Dammann i Digilog Norge AS.
De siste tallene fra Digilog AS viser at Digger, programmet selskapet er avhengig av, er hentet ut og lastet ned 30.000 ganger. Ifølge kilder i nettmarkedet, er det realistisk å beregne at kun en fjerdedel av brukerne er aktive daglig og en tredel aktive ukentlig.
- Ifølge våre tall er rundt 65 prosent av vår brukere aktive, sier Dammann til digi.no. Om disse beregningene stemmer, er det i dag rundt 19.500 aktive brukere av Digilog.
Digilog Norge AS er et nystartet datterselskap av Digilog AS, som fortsatt ledes av gründer Martin Eikeland. Digilog Norge AS har per i dag syv ansatte, mens Digilog AS har tre; Martin Eikeland, Marit Espelin og Håkon Bakkevik.
Moderselskapet skal ta seg av den internasjonale satsingen med planer om å utvide til Sverige, Tyskland og USA.
Selskapet har allerede sikret seg digger.com-domenet.
Dammann, som kommer fra en markedssjef-stilling i bladet Vi Menn, innrømmer at det har vært vanskelig å få tak i store annonsører.
- Vi har rundt 150 annonsører, for det meste bedrifter som har vært tidlig ute på nettet. Vi sliter med å få de helt store, men det er ikke fordi de sier nei, men fordi de ikke er klare til å gå på nett, sier Dammann.
Det er i alt gitt ut rundt 1.500 CD-plater og rundt like mange pizzaer til Digilog-brukerne. Utdelte internettabonnement ligger høyt, ifølge Dammann, mens under 10 brukere har fått flybilletter gjennom Digilog.
- Tidligere var ambisjonen til Digilog å kapre halvparten av annonsemarkedet på Internett- hvordan er ambisjonene i dag?
- Jeg er langt mindre offensiv enn det. Vi har ambisjoner om å kapre rundt 10-20 prosent av annonsemarkedet på Internett. Det viktigste er å bli etablert som mediekanal og være en premissgiver. Vår strategi er å gå på opinionsdannere og medieformidlere. Men det er en hemsko for Internett at byråene ikke har funnet ut hvordan de kan bruke det, mener han.
Konseptet Digilog bygger på, er at Internett-surfere skal få poeng ved å klikke på reklame. Disse poengene kan samles og senere hentes ut i pizzaer, CDer, Internett-abonement eller flyreiser. Teknologien er oppfunnet og utviklet av Martin Eikeland, og er søkt patentbeskyttet i USA.
Selskapet Digilog AS ble opprettet i 1996.