(Bilde: Marius Jørgenrud)

30 nettsteder dominerer Internett

De står for 30 prosent av den samlede trafikken. På to år er Internett snudd helt på hodet.

Arbor Networks har gått sammen med University of Michigan og Merit Network om en omfattende analyse av den globale trafikken på Internett. Rapporten, Internet Observatory Report, skal legges fram på årsmøtet til NANOG, bransjeorganisasjonen for nordamerikanske nettoperatører (North American Network Operators' Group), mandag 19. oktober.

Analysen beskrives som den mest omfattende siden kommersialiseringen av Internett midt på 1990-tallet.

En hovedkilde til grunnlagsdataene er Atlas-samarbeidet mellom over hundre nettilbydere, fordelt på 17 land. Arbor har fått tilgang til trafikkdata, sikkerhetsdata og ruterdata time for time siden 2007. Til sammen har 110 organisasjoner – nettilbydere, stamnettoperatører, regionale nettverk og innholdsleverandører – bidratt med grunnlagsdata til undersøkelsen.

Grunnlagsdataene omfatter til sammen 256 exabyte, altså 256 millioner terabyte. På det mest intense har den analyserte trafikken oversteget 12 terabit per sekund. Forskningssjef Craig Labovitz i Arbor Networks har gitt en håndfull engelskspråklige medier innsikt i deler av rapporten: Han anslår at analysen omfatter rundt en firedel av den samlede trafikken på nettet.

Ifølge rapporten har Internett endret seg dramatisk de siste årene. Betydningen til de ti til tolv operatørene som håndterte mesteparten av trafikken for fem år siden, er drastisk redusert. Nå er det innholdsleveranse som teller, og operatørene har måttet legge om forretningsmodellene sine etter det.

Uttalelser til visepresident Danny McPherson i Arbor Networks går ut på at forholdet mellom rene nettoperatører, forbrukerorienterte nettjenester og innholdstilbydere har endret seg på grunnleggende vis. For to år siden kunne giganter som AT&T og British Telecom kreve betaling fra innholdsleverandørene for å formidle deres data. Nå er situasjonen snudd på hodet: Innhold er blitt så viktig at nettoperatørene tilbyr enten gratis formidling – «settlement free connectivity» – eller sågar betaler innholdsleverandørene for å formidle innhold som kan gjøre at de holder på abonnentene. I stadig større grad tilbys brukere pakker der grunnleggende nettilgang koples til video og andre innholdstjenester.

McPherson mener dette slår beina under et av hovedargumentene for «nettnøytralitet».

– Et av argumentene for nettnøytralitet er at nettilgang er en standardtjeneste. Utviklingen viser at så ikke er tilfelle, sier han til Techweb.

Labovitz understreker i sin offisielle forhåndsomtale av rapporten at vi er vitne til et «dramatisk skifte» i den grunnleggende måte å drive forretningsvirksomhet på nettet.

I 2007 sto de 15 000 største nettstedene for rundt halvparten av all trafikken på nettet. I 2009 er halvparten av nettrafikken konsentrert rundt 150 nettsteder. Rapporten skiller ut 30 «hypergiganter» som samler 30 prosent av den samlede trafikken.

Noen av disse hypergigantene er kjente navn som Facebook, Google, Microsoft og Youtube. Google alene står for 6 prosent av all nettrafikk.

Andre er mindre kjente varemerker som Akamai, BitGravity, Gravity, Highwinds og Limelight, for ikke å snakke om Carpathia Hosting, som ifølge rapporten står for én prosent av verdens samlede nettrafikk. Carpathia tilbyr en rekke nett- og nettskytjenester til bedriftsmarkedet, men har også tjenester mot forbrukermarkedet, som megaupload.com, megaclick.com, megavideo.com og megaerotic.com.

Konklusjonen er altså at mens maktbalansen på Internett har tippet i favør av innholdsleverandørene, er innholdsleveransene stadig mer konsentrert om et lite antall gigantleverandører.

Et annet viktig poeng i rapporten, er at applikasjonsspesifikke protokoller er på vikende front, til fordel for et stadig mindre antall web- og videoprotokoller.

Særlig Adobe Flash vokser kraftig.

Mekanismer som P2P (peer-to-peer, altså fildeling) har derimot «avtatt dramatisk de siste to årene», ifølge Arbor Networks' egen forhåndsomtale av rapporten. I en lekkasje til Techworld heter det at P2P, som sto for 3 prosent av all nettrafikk i 2007, nå er nede i en andel på 0,5 prosent. Google står med andre ord for tolv ganger så mye trafikk som tradisjonell fildeling.

Årsaken til at fildelingstrafikken faller, skal være at brukere foretrekker å streame video framfor å laste det ned: Man får da tilgang til man ønsker når man ønsker det, i stedet for å måtte vente på en uforutsigbart varig nedlasting. Rapportens anslag over hvor mye nettrafikk som er video, avhenger av referenten: Ifølge Techweb er andelen 15 til 20 prosent, ifølge Techworld er det 10 prosent.

En liten detalj til de som er opptatt av å tenke framover: IPv6, Internettets redning fra adressefattige IPv4, står for hele 0,03 prosent av verdens nettrafikk.

    Les også:

Til toppen