3000 Telenor-kunder feilfakturert

Telenors IT-system taklet ikke alle forsøk på å stanse takseringen etter 30 minutter da selskapet lanserte sitt maksimalprissystem den siste helgen før jul i fjor. Dette resulterte i at 3000 kunder fikk tilsendt faktura uten den lovede rabatten.

Den siste helgen før jul ville Telenor Privat prøve ut sitt nyeste tilbud, nemlig å stanse takseringen på fjernsamtaler etter 30 minutter. Meningen var at ingen skulle betale mer enn 15 kroner for en fjernsamtale uansett hvor lenge den varte innenfor den spesielle helgen.

Tilbudet ble godt mottatt med en trafikkvekst på nesten 25 prosent. Mange av de som benyttet seg av tilbudet var Internett-surfere som så sitt snitt til å være pålogget hele helgen uten å betale mer enn 15 kroner.

IT-systemet som skulle overvåke at ingen faktisk betalte mer enn 15 kroner per samtale var imidlertid ikke helt oppdatert. Resultatet var at 3000 kunder fikk fakturaer som beregnet normal helgepris på telefonsamtalene. For flere internettsurfere kom regningene opp i tusen kroner for en tilkobling.

Dette er det flere Telenor-kunder som allerede har oppdaget, og leserreaksjonene har vært unormalt mange og sterke til digi.no det siste døgnet, med påpekninger om at en faktisk ikke har fått den lovede rabatten.

Informasjonssjef i Telenor Privat, Elisabeth Gjølme, sier til digi.no at utsendelsen av fakturaene ble stanset da feilen ble oppdaget. Feilen kommer frem på regninger datert 2. og 5. januar.

- Problemet var bare knyttet til superhelgen da IT-systemet skulle fungere slik at ingen ble fakturert for mer enn 15 kroner for hver samtale. Vi ville ikke forsøke å gjenta tilbudet nå til helgen om vi ikke hadde løst dette fakturaproblemet, sier hun.

Gjølme sier at alle de 3000 Telenorkundene kontaktes og at alle feilfaktureringer skal korrigeres.

Til toppen