Nettverksgiganten og Palm-eier 3Com Corporation forsøkte å skaffe seg flere ben å stå på. Selskapet fulgte derfor analytikernes råd og kastet seg inn i det gryende surfemaskin og sofa-PC-markedet. Alle analyser viser jo at forbrukerne mener PC-er er for dyre, stort sett for kompliserte, og ikke minst store og stygge.
En rekke aktører har derfor lansert, eller arbeider med å lage små, billigere og penere maskiner som gir deg Internett-aksess. Alt lå an til at IT-bransjen skulle få solgt maskiner til den andre halvdelen av husstander i den vestlige verden som ikke har kjøpt seg en vanlig PC av nevnte årsaker.
Men så langt har ikke kundene stått i kø. Først gav Dell opp sitt forsøk, WebPC, en mellomting mellom en fullblods PC og en enkel surfemaskin. Og nå økser 3Com sin maskin, Audrey, og legger samtidig ned Internett-maskin divisjonen.
Audrey var en kompakt maskin med trykkfølsom skjerm og knapper for kalender og Internett-surfing. Maskinen kunne fås i friske farger, og hadde et trådløst tastatur. Men to faktorer har trolig bidratt til å bremse salget.
Audrey hadde et vanlig analogt modem, noe som gjør at det tar tid å koble seg opp, selv om maskinen startet øyeblikkelig. Dessuten var prislappen ganske drøy. For 500 dollar får kundene en fullblods, om enn mer komplisert PC.
3Coms problemer kan forvarsle problemer for blant annet norske Screen Media AS, som snart skal lansere sin trådløse surfemaskin Screenpad. Denne maskinen vil kutte ut kabel og kunne brukes mot ISDN-linjer, noe som gir raskere kontakt. Men 3Com planla en tilsvarende maskin, noe som er stoppet sammen Audrey.
Dell klarte ikke å kopiere Apple
Intel lanserer enkel Internett-maskin
Snart kommer norsk surfemaskin
Compaq lanserer kjøkken-PC
Men både Gateway, Compaq og Intel forteller at salget ikke på noen måte har tatt av. Likevel skal Compaq oppgradere sine maskiner og Sony Corporation lover å lansere eVilla med den norske nettleseren Opera i løpet av april. Les: Opera er standard på Sonys surfemaskin
Amerikanske analytikere tror likevel det vil åpne seg et stort marked for Internett-maskiner, etter hvert som stadig flere kabel og ADSL-linjer som alltid koblet opp. Men i et IT-marked som stuper er det mindre vilje til å satse langsiktig