TV

470.000 Telia-kunder mister TV3 og Champions League

Telia og Nent har ikke kommet til enighet om ny distribusjonsavtale

Telias TV-kunder mister nå tilgangen til en rekke kanaler. Som plaster på såret får de ekstra poeng som de kan bruke på andre kanaler eller strømmetjenester.
Telias TV-kunder mister nå tilgangen til en rekke kanaler. Som plaster på såret får de ekstra poeng som de kan bruke på andre kanaler eller strømmetjenester. Foto: Colourbox.com
1. mars 2021 - 06:30

Nordic Entertainment Group (Nent) og Telia har ikke kommet til enighet om ny distribusjonsavtale, skriver Telia i en pressemelding. Dermed mister Telias om lag 470.000 TV-kunder muligheten til å se på Nent sine kanaler og strømmetjenester fra og med i dag. Selskapet skriver at de er innstilt på videre samarbeid med Nent, og er klare til å diskutere videre distribusjonspartnerskap dersom Nent ønsker det.

– Vi har dessverre ikke klart å bli enige om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, og det beklager vi veldig overfor alle våre kunder. Vi fortsetter å jobbe for å finne en løsning, og vi håper at motparten også er innstilt på det. For å gjøre TV-tittingen litt bedre i denne situasjonen gir vi alle våre kunder 25 ekstra poeng i hele mars som de kan bruke til å velge blant et stort utvalg av kanaler og strømmetjenester i valgmenyen sin, som for eksempel strømmetjenestene HBO Nordic eller Paramount+, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Nent understreker at selskapet fortsatt blir å se på mange flater for norske TV-seere.

– NENT Group ser mange muligheter for Norge, både for innholdet vårt i dag, men ikke minst også for alle de nye rettighetene som vi har sikret oss og kan tilby våre kunder fremover. Blant annet FIS-rettigheter for langrenn, hopp, alpint og kombinert, Premier League og nye Viaplay Originals de kommende årene, forteller NENT Groups kommersielle sjef Kim Poder i en pressemelding.

I Norge har Nent Group fortsatt distribusjonsavtaler med Allente, Altibox, RiksTV, Strim.no, Telenor og NextGenTel.

Uenig om valgmuligheter

Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV. Han gleder seg over at Strim-kunder får tilgang til en utvidet sportsportefølje fra Nent Group.
Les også

Ny avtale mellom RiksTV og Nent Group

Telia mener kjernen i forhandlingene handler om kundenes valgmuligheter, og at deres kunder ikke skal måtte betale for innhold som de ikke har interesse av.

– Vi vet at valgfrihet er viktig for våre kunder, og vi vil alltid jobbe for å levere Norges beste og mest fleksible TV-produkt til en fornuftig pris. Vi har bevisste kunder som ønsker å stå fritt til å kunne endre sin TV- og strømmepakke ettersom hva de vil se på. Dette har vært en suksess siden vi lanserte dette som første selskap i Norge, og kundene våre endrer og velger nye tjenester daglig, fortsetter Kaalen.

Nent er opptatt av at en avtale gir selskapet noe igjen for investeringer i innhold.

– Våre distribusjonssamarbeid må være riktige for begge parter og understøtte Nent Groups innholdsinvesteringer samtidig som at det blir tilrettelagt for tilgjengeliggjøring på operatørens plattform. Hvis ikke dette blir oppnådd så kan kundene få glede av innholdet vårt gjennom et eget abonnement på Viaplay eller via Nent Groups øvrige partnere i distribusjonsmarkedet, sier Poder i Nent.

Omfattende investeringer i innhold

Det er ikke første gang det er brudd i forhandlingene mellom kanal og distributør. Blant annet var det et lengre brudd mellom TVNorge og Discovery og daværende Canal digital, etter at Discovery-sjef Harald Strømme mente at selskapets investeringer i sportsrettigheter gjorde det rimelig at Canal digital økte den månedlige betalingen tilsvarende "en kaffekopp".

Det er imidlertid første gang bruddet blir permanent.

Nent har investert store summer i sportsrettigheter de siste årene. I 2019 be det kjent at Nent hadde overbudt NRK i kampen om rettighetene til Verdenscup og VM i langrenn, alpint og flere andre vinteridretter. Noen konkurranser vil fortsatt kunne vises på NRK, men det aller meste, inkludert VM på ski i 2023 og 2025, vil ligge hos Nent.

For ett år siden, i februar 2020, kjøpte Nent rettighetene til engelske Premier League. Prisen skal ha vært 20 milliarder for hele Norden samlet, ifølge Kampanje. Kjøpet innebar at TV 2, som har satset tungt på fotball og Premier League, mistet rettighetene til å vise den engelske toppfotballen.

Dette mister Telia-seerne

Nent Groups sportsrettigheter i Norge inkluderer UEFA Champions League (inntil sommeren 2021), Bundesliga, engelsk FA Cup og Carabao Cup, IHF og EHF håndballmesterskap, European Tour golf, Formel 1, FIS-vintersportsrettigheter fra høsten 2021, UEFA Europa League og Conference League fra sommeren 2021 og Premier League fra høsten 2022. 

Følgende kanaler og Premium-pakker vil bli berørt:

TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V Sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf. I tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter.

– Vi håper fortsatt å finne en rask og god løsning med Nent, slik at vi sammen kan fortsette å skape gode seeropplevelser i tiden fremover til glede for alle kunder og seere. Vår dør står åpen og vi setter oss ned når som helst for å diskutere veien videre, avslutter Kaalen.

Administrerende direktør i Ren Røros Digital, Arne Horten, vraker Telenor for denne Telia-boksen.
Les også

Telia danket ut Telenor på Røros

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.