FORBRUKERTEKNOLOGI

50 tele-aktører vil ikke bli klaget på

Nå blir det enklere å klage på teleselskaper, men ikke alle aktørene vil være med. Her er de 50 som nekter.

27. jan. 2006 - 14:53

I formiddag åpnet den nye Brukarklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN).

Dette skal bli myndighetenes nye våpen for å stramme inn på kunderotet en rekke både små og større teleselskaper sliter med. En rekke selskaper, som børsnoterte Nextgentel, har vært involvert i mange klager om mangelfull levering og regningsrot.

"Formålet med BKN er å gi forbrukere og mindre bedrifter en hurtig, rimelig og effektiv klagemulighet der det oppstår tvister knyttet til elektroniske kommunikasjonstjenester. Eksempler vil være tvister om faktura, erstatning og privatrettslige mangler ved leveransen," skriver Post- og teletilsynet.

BKN vil kun behandle tvister som har oppstått etter 1. februar 2006, opplyser tilsynet.

En rekke kategorier tilbydere er pliktige til å inngå avtale med BKN. Deltakelse i BKN er en forutsetning for registrering og offentliggjøring av produkter på www.telepriser.no, tilsynets offisielle nettside for å sammenligne priser for fast- og mobiltelefoni samt Internett.

PT offentliggjorde i dag en oversikt over 50 selskapene som fortsatt ikke har tiltrådt nemnda. Dette gjelder blant annet Teletopia og en lang rekke kraftselskaper.

Av disse er 21 selskaper allerede registrert på telepriser.no, og PT vil i morgen fjerne selskapene fra nettstedet (oppdatering av siden skjer natt til lørdag 28. januar). Håpet er at kunder sjekker med Telepriser.no og bare velger leverandører som står her.

Men tilsynet kan også tvinge de 50 leverandørene til å være med.

"Om nødvendig vil PT i tiden framover fatte vedtak der avtalepliktige tilbydere pålegges å delta og også vurdere bruk av tvangsmulkt," skriver tilsynet.

- Forbrukarane skal vite at dei har klagerett når tenesta dei kjøper ikkje fungerer, og då ønskjer vi ikkje å profilere leverandørar som opptrer useriøst, seier direktør Willy Jensen i PT.

Nemnda er hovedsakelig finansiert ved at tilbyder, i tillegg til et årlig gebyr, må betale et klagegebyr for hver klage BKN mottar på tilbyder. – Dess færre klager, dess mindre utgifter, og dette bør motivere tilbyderne til å være opptatt av god service og kvalitativt gode tjenester, sier Willy Jensen.

Her er listen over selskaper som ikke vil være med i BKN:

Alta Kraftlag

Aurland og Lærdal Breiband AS

Ballangen Energi AS

Bergen Nett og Media AS

BN TV AS

Bredbåndsfylket Troms AS

BT Solutions Norway AS

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Company Solutions

Cyberhemsen AS

Datapart AS

Easynet AS

Enivest AS

Equant Norway AS

Euronet AS

Finnmark Kabelservice AS

Foon As

Future telecom AS

GC Pan European Crossing Norge AS

Global TeleSystems Europe BV Avioport

Hardanger Breiband AS

HardangerNett AS

Hålogaland Kraft

Iaksess AS

Indre Salten Kabel- TV

IP-Only Telecommunications AS

Krøderen Elektro AS

Kvamnet AS

meg@sat AS

Mjøskraft Nett AS

Monet AS

NetPower Gruppen AS / NetPower Int. AS

NextNet AS

Novotel AS

Onett AS

Radio Tele

Rena Bredbånd AS

Romerike Bredbånd

Samnett AS

Schlumberger Information Technology S. Norge AS

Sørfoldnett KF

Telefiber AS

Teletopia Gruppen AS

Totalnett AS

Tritech

Varanger Kraft AS

Viafon Norden

Vitnett

WAN Norge AS

Webconnect / Vålernettet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.