500.000 så a-ha på web

Mer enn en halv million mennesker skal ha logget seg på for å se a-ha på nettet lørdag kveld. Hver av nettbrukerne, som slett ikke bare var nordmenn, brukte lang tid på webcasten, opplyser MSN til digitoday.

Microsofts portal MSN hadde ikke regnet med tall som de opplevde under Madonna-konserten i fjør høst. Nå viste det seg at de ni millionene som da ble notert sannsynligvis var veldig overdrevet (se egen sak), men uansett var det ikke forventet tall i millionklassen.

MSNs portalsjef i Norge, Torstein Harildstad, sa til digitoday før tallene forelå mandag kveld at de ville være fornøyd med 300.000 "tilskuere" via PC-en. Og tallene viser altså at over en halv million var inne på webcasten.

a-ha holdt to vellykkede konserter i helgen i Oslos nye storstue Valhall, men det var bare lørdagskonserten som ble overført på web.

MSN hadde frontet a-ha-konserten via de lokale forsidene på portalene sine i 15 av de 21 landene de er inne i - pluss MSN.com. Men denne gangen var det ikke Microsoft-portalen som eide selve arrangementet.

Det var det faktisk sponsoren Mercedes som gjorde, med utslag at konserten foregikk på Mercedes sin nettadresse.

- Vi har kun vært teknisk leverandør og markedsført arrangementet, sier Harildstad.

Webcasten var preget av få tekniske problemer, noe som er ganske uvanlig når det gjelder overføring av levende lyd og bilde over weben. Bare helt i begynnelsen var det litt kluss med overføringen.

Det var norske SLB Interactive som hadde laget en ganske imponerende flash-presentasjon av a-ha på adressen aha.mercedes-benz.com og britiske MediaWave var underleveranddør for MSN på den tekniske siden i forhold til for eksempel komprimering av lyd og bilde.

MediaWave skal ha introdusert ny teknologi i forbindelse med denne konserten, ifølge Harildstad.

Som en illustrasjon på at brukerne opplevde at det var verdt å holde seg der, opplyser MSN at hver av de 500.000 seerne brukte 20 minutter i gjennomsnitt på siten. Selve konserten varte i godt over to timer.

- Dette er første gangen at kvaliteten på lyd og bilde er så god at publikum holder seg pålogget så lenge, sier Harildstad.

30 kameraer sørget for lyd og bilde fra Valhall, og den audiovisuelle informasjon ble digitalt kodet, rutet og sendt via satellitt ut på nettet.

I tillegg til nordmenn, var det en overvekt av amerikanere og tyskere som var nysjerrige på a-ha.

- Kvaliteten var faktisk såpass bra at fullskjermsbilde var fullt brukbart på PC-en, hevder portalsjefen som mener at dette gir mersmak og inspirasjon til å arrangere flere arrangementer.
Til toppen