Grunnlegger og daglig leder Michael Dell i Dell Computer brukte en del av foredraget sitt på PC Expo til å fortelle hvordan selskapet har greid å få mer omsetning gjennom Internett enn noen annen, uavhengig av bransje. I første kvartal i år genererte Dells websider én million dollar per dag. De siste månedene er omsetningen doblet til to millioner dollar per dag.
Dells japanske websted startet i våres, og står i dag for 30 prosent av selskapets omsetning i Japan.
Privatpersoner og småbedrifter står for brorparten av salget per web. Samtidig har Dell lagt opp spesielle tjenester for store organisasjoner. 6000 større kunder har fått skreddersydde websider med tilpassede oversikter over produkter og tilbud. 100 av de største globale kundene har fått egne websteder der de har full oversikt over hva de har kjøpt hittil, og der de kan bestille nye produkter direkte. Det gjør at Dell sparer enda mer på lagerutgiftene, mens kundene opplever en raskere og mer effektiv salgstjeneste.
- Internettet tilbyr den infrastrukturen som trengs for å revolusjonere de grunnleggende forretningsmodellene til store flernasjonale selskap, og omdanne leveringskjeder til sømløse direkte forbindelser mellom leverandører, produsenter og kunder, sa Dell da han skulle oppsummere sine egne erfaringer.
- I disse dager starter Dell med web-basert salg til norske kunder, forteller markedsansvarlig for norden, Bo Olufsson. - Vi har hatt en prøveordning siden april. Foreløpig må du gå inn på http://www.dell.com/no, fordi vi ennå ikke har fått registrert adressen vi kommer til å kjøre ut offentlig, nemlig http://www.dell.no.
I skrivende stund var det dessverre ikke mulig å få kontakt på noen av disse adressene.