KARRIERE

5000 elever på ukas kode{timen_

Fortsatt mulig å bli med på kampanjen til Lær Kidsa Koding.

Simen Sommerfeldt i Bouvet og Torgeir Waterhouse i IKT-Norge koordinerer arbeidet til initiativet Lær Kidsa Koding.
Simen Sommerfeldt i Bouvet og Torgeir Waterhouse i IKT-Norge koordinerer arbeidet til initiativet Lær Kidsa Koding. Bilde: Per Ervland
9. des. 2013 - 10:02

I en pressemelding fra Lær Kidsa Koding heter det at 4000 til 5000 norske elever vil denne uken gjennomføre kode{timen_, en «skoletime med programmering som alle lærere & elever i Norge kan gjennomføre, lære av, kose seg med & bli inspirert av!»

Et løpende oppdatert kart viser hvor i Norge dette skjer, fra Lyngdal i sør til Alta i nord.

Kodetimen er den norske utgaven av det internasjonale initiativet Hour of Code, støttet av ungdoms- og idrettsstjerner samt IT-kjendiser som Mark Zuckerberg og Bill Gates. Det norske initiativet ble lansert 21. oktober i år.

Skoler eller klasser som ønsker seg en kodetime kan fortsatt bli med. Det er lagt ut både registrering og undervisningsopplegg.

Koordinatorene til Lær Kidsa Koding, teknologisjef Simen Sommerfeldt i Bouvet og Torgeir Waterhouse i IKT-Norge, peker på det paradokset at det i Norge i dag undervises mindre i programmering på grunnskolen enn for tjue år siden. Mange elever har egne nettbrett og smarttelefoner. Likevel lærer nesten ingen hvordan datamaskiner faktisk fungerer.

I læreplan for kunnskapsløftet er det definert fem grunnleggende ferdigheter: skrive, regne, lese, muntlig ferdigheter og digitale ferdigheter.

Digitale ferdigheter er den eneste av disse uten egen dybdeundervisning i norsk skole. I dag avslører en Monitor-undersøkelse at bruken av pc i norsk grunnskole er lavere enn for to år siden.

PISA-undersøkelsen avdekker at norske femtenåringer kan mindre matematikk enn gjennomsnittet i OECD. Lær Kidsa Koding peker på at kunnskap i programmering øker innsikt i matematikk.

I flere land, blant dem Kina, Estland, Storbritannia og Australia, er det tiltak for å innføre programmering som fag i grunnskolen. Erfaringen er at elever som lærer programmering på barnetrinnet øker sin evne til systematisk tenking. Det bidrar igjen til bedre læring i andre fag.

Lær Kidsa Koding har mer enn 1000 frivillige, og lokale initiativer i tjue byer og tettsteder. De arrangerer kodeklubber for barn, og arbeider for å trekke med seg flere frivillige til å bidra. Flere skoler samarbeider med aksjonen om pilotopplegg for undervisning i programmering. Fra høsten 2014 ventes en vesentlig økning i antall skoler som deltar i initiativet.

Lær Kidsa Koding oppfordrer IT-bedrifter til å adoptere lokale skoler for å bistå elever og lærere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.