Ifølge en undersøkelse utført av analyseselskapet Jupiter Comunications, vil utbredelsen av digital-TV i Vest-Europa skyte fart fram mot 2003. I 1999 var digital-TV penetrasjonen i Vest-Europa på syv prosent, mens analyseselskapet mener denne andelen vil være på 33 prosent i 2003.
Det totale antall husholdninger med digital-TV i Vest-Europa i 1999 var på 11,3 millioner, mens Jupiter regner med at dette tallet vil stige til 50,8 millioner i 2003. Her vil de folkerike landene Tyskland, Storbritannia og Frankrike stå for flest antall husholdninger. Men ser man på prosentvis utbredelse klarer Danmark å kapre en andreplass.
Det norske markedet vil ifølge undersøkelsen ha 600.000 husholdninger med digital-TV i 2003 og en digital-TV penetrasjon på 33 prosent.


- Ettersom TV-signalene blir overført digitalt i stedet for analogt vil interaktiv digital-TV bli en massemarkedsplattform fordi forbrukerne vil motta interaktive tjenester gratis som en del av de nye digitale video-overføringen, sier Jupiters Evan Neufeld, visepresident for avdelingen International research i en pressemelding.
Interaktiv digital-TV vil representere én av flere plattformer hvor forbrukere kan handle, ha tilgang til e-post og Internett, på linje med for eksempel nettlesere og mobiltelefoner.
| Digital-TV penetrasjon | Prosent |
| Storbritannia | 52 |
| Danmark | 41 |
| Tyskland | 40 |
| Sverige | 35 |
| Norge | 33 |
| Spania | 30 |
| Frankrike | 29 |
| Finland | 28 |
| Nederland | 26 |
| Italia | 13 |
| Gjennomsnitt i Vest-Europa | 33 |
| Antall digital-TV husholdninger | Millioner |
| Tyskland | 15,1 |
| Storbritannia | 12,3 |
| Frankrike | 6,7 |
| Spania | 3,6 |
| Italia | 2,7 |
| Nederland | 1,8 |
| Sverige | 1,5 |
| Danmark | 1,0 |
| Finland | 0,6 |
| Norge | 0,6 |
| Totalt i Vest-Europa | 50,8 |
Kilde: Jupiter Communications.






