JUSS OG SAMFUNN

75.000 skal betale for å handle på nett - før nyttår

SOL satser på en e-handels tjeneste basert på at medlemmer betaler 39 kroner i måneden for å få kjøpe varer til tilbudspris.

Hilde Nyman
15. okt. 1999 - 08:42
NettmarkedN1markedNetbonus Holding AB




Svenskene regner med å få 75.000 medlemmer innen årsskiftet, og må ha 100.000 kunder i Skandinavia for at butikken skal lønne seg.

Tommy Börjesson

Telia

Vision

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA


Netbonus' målgruppe for siste kvartal 1999 er i første rekke folk som har handlet minst en gang på Internett og har en inntekt over 200.000 kroner. I denne gruppen finnes det rundt 500 000 svensker. Målgruppe nummer to er folk som ikke har handlet på Internett, men som har en personlig inntekt på over 250.000 kroner, i denne gruppen finnes det i dag 750.000 svensker totalt.

- Hvorfor skal dere å klare å få så mange medlemmer, når man ikke har klart dette i Norge og Danmark?



I Danmark kom tjenesten N1marked på lufta november 1998. Siden da har man i Danmark klart å få i underkant av 1.000 kunder, mens man i Norge med Nettmarked har fått om lag 10.000 medlemmer.

- Ingen av de tre tjenestene vil endre navn. Dette er på grunn av at ordet bonus oppfattes litt forskjellig i de ulike skandinaviske landene. I Danmark og Norge er oppfatningen av ordet bonus annerledes enn i Sverige. Vi tenker lett på bonus-kort, og det vil vi ha en distanse fra, understreker han. I det danske markedet har N1marked fått i underkant av 1.000 kunder i siden oppstarten november i fjor (se relatert sak nederst på siden). Disse medlemmene er i hovedsak kunder av banken BG Bank, sier Peer Olav Østli, som er sjef for SOL DK,

Foreløpig er det Skandinavia som er i fokus.

- Vi har ikke finske planer, heller ikke til resten av Europa, men det betyr ikke at vi avviser at vi kommer til å gjøre det på et tidspunkt, understreker Østli overfor digi.no. Østli vil være styreformann i holdingselskapet, og Hans Peter Terning vil være administrerende direktør.

Den norske tjenesten er ikke lett å finne. Det er ingen peker eller noe som peker fra SOLs forside eller underforsider, men ansvarlig for Nettmarked, Hans Petter Terning, forsikrer at tjenesten er operativ, den har bare en ny adresse.

- Tjenesten er tilgjengelig gjennom Den Norske Bank's hjemmesider, for det er der vi har vår hovedavtale. Denne avtalen genererer mange medlemmer, men generelt ligger det svenske markedet foran det norske. Vi vil ikke komme opp på 75.000 medlemmer i Norge, men legger opp til en vekst knyttet opp til hva DnB ønsker. Vi bør doble antall medlemmer, sier Terning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.