RESULTATERFINANS

90 prosent av nettbutikkene oppgir ikke eksakt leveringsdato

De norske nettbutikkene har forbedret seg, men å handle på nett er fremdeles ikke helt lett. Flertallet av nettbutikkene tilfredsstiller ikke forbrukernes forventninger og behov når de velger å handle på nettet, konkluderer Accenture og Netaxept.

Therese Werenskiold
8. jan. 2001 - 14:37

Accenture og Netaxept har gjennomført en undersøkelse blant de 22 største nettbutikkene i de mest hektiske dagene før jul (fra 19. til 22. desember).

Konklusjonene er blant annet at det gikk raskt å finne frem til varene og bestille. Nesten alle butikkene overholdt angitte leveringstider, og mange av dem klarte å levere før jul til tross for at fristene for julehandelen var overskredet.

Men flertallet av nettbutikkene tilfredsstiller ikke forbrukernes forventninger og behov når de velger å handle på nettet, skriver selskapene i en pressemelding. De mener nettbutikkene må bli mye bedre på valgfri levering, trygge betalingsmåter og kundeservice generelt. Det er store ulikheter i hvordan nettbutikkene gjør dette, og det skaper usikkerhet hos forbrukerne og tapt handel for nettbutikkene.

- Resultatene fra undersøkelsen er bedre enn forventet, men samtidig en påminnelse om at aktørene må fortsette å forbedre kundeopplevelsen, sier Sigurd Fristad fra Accenture. Han mener de norske nettbutikkene må forbedre logistikk og levering hvis de ønsker å overleve.

Resultatene fra undersøkelsen viser blant annet at:

  • det tok gjennomsnittlig åtte minutter å gjennomføre et kjøp
  • samtlige varer ble levert uskadet og til korrekt adresse
  • gjennomsnittlig levering var kun fire virkedager
  • 19 av 21 butikker kunne ikke oppgi eksakt leveringsdato
  • 5 butikker ga overhodet ingen informasjon om leveringstid
  • 12 av 21 butikker kunne ikke tilby å levere varen hjem på døren - det vil si at over halvparten av butikkene kun leverer varen til postkontoret
  • 4 av 19 butikker tilbød ikke muligheten for å betale med kredittkort

Hans Petter Evensen


Han tenker sannsynligvis på sitt eget system, Netaxept, som både Posten, DnB og Accenture står bak.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.