I en bransje der tempoet bare øker, dukker det neste daglig opp navneskifter hvor store og små, gamle og nye aktører bytter navn og Internett-adresser. Navnebyttene kommer som regel etter eierskifter og fusjoner/oppkjøp, men også for å rydde opp og lage bedre navn.
Men navnebyttene er dyre, advarer to ledere i reklamebransjen. Både Kjetil Try og Bård Amundsen påpeker at det er svært dyrt å kast innarbeidede navn og Internett-adresser. Begge stiller spørsmål ved om IT-selskaper som Telenor Nextel og Onlineclub vet hva de gjør når de bytter navn.
- På Internett er navnet/adressen det eneste du har, for du driver ikke butikk på Karl Johan. Et navnebytte gjør at du langt på vei starter helt på nytt, sier Try, reklameveteran og gründer i Try Reklamebyrå til digi.no.
Det finnes ingen standardsvar på hva det koster å bytte navn, men den siste ukens dagsaviser har vært fulle av helsides annonser for etablerte aktører som flagger sitt nye navn. - En helside i VG, Dagbladet eller Aftenposten koster hvertfall 150.000 kroner, mens en TV.kampanje koster 4-5 millioner kroner. I bransjen pleier man å si at det koster 20-25 millioner kroner å opprette et nytt konsumentprodukt i Norge. Prisen for en bedrift er trolig noe lavere, mener Amundsen som er sjef i Internett og kunderelasjons-avdelingen i Bates, Norges største reklamebyrå. |
Ferske navnebytter |
Janco - UPC
Telenor Nextel - Nextra Online Club - Yatack New Media Science - Cell Network Infostream - Integra Jobshop - Stepstone Mogul, Win.hlp og Numerica Taskon blir Optosof Mange skifter hos Spray/Razorfish Flere fusjoner med Icon Medialab |
Try og Amdundsen påpeker begge at navneskifter blir ekstra komplisert når man også skal skape en god nettadresse. Adressene skal kunne staves på mange språk og ikke være tatt.
- Kunnskapsbedrifter bør ikke bytte navn for ofte - det er viktig at de ansatte opplever at venner og andre har hørt om deres arbeidssted. Navneskifter skaper dessuten generell turbulens, mener Amudsen.
- Det er ikke alltid nødvendig å bytte navn. Kraft betalte ni milliarder kroner for Freia og beholdt navnet, åpenbart fordi det er så dyrt å gjøre deres egne sjokolader like kjent, sier Try.
Try og Amundsen har flere råd til selskaper som vurderer navnebytte:
- Når man fusjonerer, ikke la hvem som er størst, men hvem som har det beste navnet bestemme hva man skal beholde.
- Tenk langsiktig og på at du kanskje skal etablere deg i utlandet. Hold deg unna ø,æ og å.
- Ikke bry deg så mye om å lage en flinkt navn. Kall det hva du vil, men på Internett det er viktig å signalisere hva du driver med.
- Forkortelser er vanskeligere å huske, det er utrolig mange av dem. Navn som har en betydning er enklere å huske.