Antall brukere av arbeidsmarkedsetatens nettsider og e-post-tjeneste har økt jevnt og trutt siden etaten fikk nye nettsider tidligere i høst. Meningen var å gjøre nettjenesten mer brukervennlig, og sidene er blitt godt mottatt.
Markedsdirektør Odd Erik Martinsen forteller at de har fått mange gode tilbakemeldinger, i tillegg til å bli nominert til digi.no-prisen, som eneste offentlige instans.
A-etatens nettsider har hatt omtrent 2,3 millioner sideoppslag hver av de siste to månedene. Normalt ligger tallene på mellom 70.000 og 120.000 oppslag i døgnet. Martinsen legger til at etaten ikke er ferdig med å utbvikle nettsidene. Foreløpig finnes det ingen konkrete planer annet enn at søkebasen skal bli større. Etaten vil få flere arbeidssøkere inn.

%2520og%2520Magnus%2520Oxenwaldt%2520.jpg)
Martinsen sier også at de vil markedsføre tjenesten enda mer aktivt til neste år. Nå registreres 200.000 arbeidssløkere per år, og Martinsen regner med at tallet kommer opp i 250.000.
- Hvor mange regner dere med vil bruke tekst-TV til å lese stillingsannonser?
- Det er vanskelig å si. Tekst-TV har en større utbredelse enn Internett, og vi når 80 prosent av alle husstander som har TV i Norge. Tilgjengeligheten tilsier at det raskt skal bli like mange brukere som på nett.
Martinsen legger til at tekst-TV har et høyt brukerpotensial. Målgruppen er alle som er ute etter ny jobb eller som er interessert i jobbmarkedet. Det er nå lagt inn forslag om monopolopphevelse av arbeidsformidling, og dette åpner for sterkere konkurranse. Martinsen frykter ikke dette; - Ingen andre aktører har all den informasjonen vi har, sier han.
- Hva slags jobber søkes det mest etter på Internett?
- Foreløpig har vi ingen statistikk på dette, men det er grunn til å anta at nettbrukerne i gjennomsnitt er unge og velutdannete. Det gjenspeiler hva man leter etter. IT-relaterte jobber er overrepresentert, sier Martinsen, som regner med at det stort sett vil søkes etter de samme jobbene på tekst-TV.
Målet med annonsering på tekst-TV er å nå en bredest mulig målgruppe, og for å mobilisere arbeidskraft. En rekke aktører er nå inne i stillingsmarkedet. Martinsen sier ubeskjedent at A-etaten er den fremste aktøren, og skal også ligge teknologisk i tet.
- De andre blir supplementer, og det har vi ingen problemer med. Men den tyngste og største aktøren på dette markedet må være offentlig.
Etaten har betalt 130.000 kroner for tekst-TV-avtalen med NRK for hele 1999. Markedsavdelingen, som ledes av Martinsen, har ansvar for informasjonskanalene. De har besluttet å legge ned avisen "Arbeidssøkeren" fra nyttår.
- Den er uaktuell, og holder ikke følge. Det vi sparer inn der, kan brukes andre steder. Bare en brøkdel av dette brukes på tekst-TV.
- Skal denne utlysningskanalen konkurrere med avisene?
- Det blir selvfølgelig en viss konkurranse. Det er registrert et fall i stillingsannonsene i avisene. Samtidig tror jeg at arbeidsgivere vil avertere i flere kanaler. Vi tilbyr ett sted hvor annonsene kommer gratis ut i hele landet. Stortinget har betalt dette.
Målet er at Arbeidsmarkedsetaten skal stå for 50 prosent av arbeidsformidlingen i det norske stillingsmarkedet.
- Vi er ikke der ennå, men det er et realistisk mål, mener Martinsen.