- Å vinne forbrukeren er å erobre HELE markedet

I en debatt om forholdet mellom tynne og tykke klienter, peker Frank Gens fra IDC på at selskapene som får de store folkemassene på Internett, kan oppnå nok innflytelse til å overta kontrollen over IT-bedriftsmarkedet også.

Et av høydepunktene på Olivetti-gruppens store konferanse i Lyon 22. og 23. mai, var en debatt mellom Frank Gens fra IDC og sjefen for Meta Group Dale Kutnick om hva diskusjonen om tynne kontra tykke klienter egentlig dreier seg om.

Begge var enige om at pc-en faktisk fungerer som brukermaskin i bedriftene, og at det som trengs er tiltak for å få ned drifts- og administrasjonskostnadene. Kutnick pekte på hvor relativ oppfatningen av begrepet tynn klient er, og slo fast at det ikke vil ta mange år før dagens for de fleste uoppnåelige Pentium II med 32 MB minne og 2 GB disk, oppfattes som en "tynn klient". Det er galt å ikke ta hensyn til dette, framfor å oppgradere alle brukere i et nettverk når de mest innflytelsesrike ti prosent krever nye maskiner for å arbeide mer effektivt.

- Det dreier seg egentlig om programvare, om applikasjonsstyring og om hvilke krefter i markedet som kontrollerer applikasjonene alle bruker, sa Kutnick. - Dessuten må vi innse at den som prøver å erstatte sine kollegers pc-er med noe de oppfatter som mindreverdig maskinvare, vil vekke en uoverkommelig storm.

Gens var opptatt av hjemmemarkedet.

- I USA har andelen husholdninger med pc stabilisert seg på rundt 33 prosent. Det betyr at vi trenger nc-en, i betydning ethvert apparat som gir internett-tilgang uten å være en pc, for å åpne hjemmemarkedet. På bedriftsmarkedet kan nc-en erstatte foreldede terminaler og overdimensjonerte pc-er. Men for kunnskapsarbeideren er nc-en er ingen erstatning for en fullverdig pc. Og det spørsmålet vi må stille oss, er: Hvilken betydning vil utviklingen av det nye massemarkedet få for måten bedriftene tilnærmer seg IT?

Gens pekte på at næringslivet har interesse av å bidra til at forbrukerne får rimelig tilgang til Internett. Det er nemlig enorme summer å spare fordi forbrukerne faktisk betjener seg selv. Det er som forskjellen mellom en gammeldags landhandel og et moderne supermarked.

- Men la oss si at vi tror på en visjon om at en milliard mennesker skal ha internett-tilgang. Hva vil det koste hvis alle må bruke pc? En milliard ganger 1600 dollar er halvparten av verdens samlede økonomi i dag. Det sier seg selv at dette er umulig. Følgelig vil andre og enklere apparater tvinge seg fram. De vil bli en stor suksess. Og de som er med på å lage disse apparatene vil få så stor innflytelse at de vil være i stand til å diktere hele verdens IT-industri.

Gens understreket at Microsoft har skjønt dette, med sin satsning på WebTV og Windows CE - en forenklet form for Windows beregnet på bruk i "intelligente" forbrukerartikler. Slik ga han ytterligere perspektiv til noe Kutnick bemerket litt tidligere i debatten - at nc-en vil koste noenlunde det samme som en NetPC og at "anti-wintel-gruppen" fortsatt har til gode å bli enige om virkelig betydningsfulle spørsmål:

- De fete serverne deres er inkompatible: AIX har ingenting til felles med Sun. De er ikke enige om å spesifisere kompatible systemer for nettstyring,

enda alle er enige om hvor viktig dette er.

Hvis disse debattantene har rett, er altså Microsoft-leiren - "wintel-gruppen" - best posisjonert i forhold til forbrukerne. Det vil gi selskapet muligheten til enda en gang å beholde initiativet og til å dominere utviklingen innen hele IT-industrien.

Til toppen