Aastra ledende i det norske bedriftsmarkedet

Ifølge Canalys selger Aastra flere linjer enn både Alcatel-Lucent og Cisco.

Analyseselskapet Canalys har gjennomført en undersøkelse av det norske bedriftsmarkedet for kommunikasjonsløsninger.

Undersøkelsen teller antall leverte samtalekontrollinjer i fjerde kvartal 2010. Analytiker Duncan Clark i Canalys oppgir denne tabellen:

I salget til Avaya inngår produkter fra Nortel.
I salget til Avaya inngår produkter fra Nortel. Bilde: Canalys

Den kanadiske leverandøren Aastra går altså til topps i denne undersøkelsen, og legger Alcatel-Lucent og Cisco bak seg, med en framgang i markedsandel på 7 prosentpoeng fra tredje til fjerde kvartal.

Ifølge Matthew Ball, direktør for Enterprise Services i Canalys, er Aastra ledende i Norden, med en regional markedsandel «over dobbelt så stor som deres nærmeste rival».

Administrerende direktør Bjørn Lindhjem i Aastra Norge sier Canalys-analysen svarer til den solide omsetningsøkningen – 32 prosent – de opplevde fra tredje til fjerde kvartal i fjor.

– Vi har som policy å ikke kommentere nasjonale tall, men jeg kan bekrefte at også her i Norge tok vi betydelige markedsandeler i 2010, noe som rapporten fra Canalys bekrefter, sier Lindhjem.

Han mener veksten gjenspeiler en løsningsportefølje tilpasset både store, mellomstore og små bedrifter.

Til toppen