ABC Startsiden kvitter seg med Kvinneguiden

Startsiden selger en lite lukrativ Kvinneguide tilbake til den kvinnelige gründeren i Vikersund. - Vi mener Startsiden er best tjent med å ikke eie andre nettsteder, sier Espen Udland.

ABC Startsiden har bestemt seg for ikke å eie andre nettsteder. Derfor ønsket ikke portalen, som har Telenor som majoritetseier, å pumpe inn mer penger for å finansiere Kvinneguiden som de kjøpte de fleste aksjene av i januar 2000.

Nå kjøper gründer Gry Finsrud Heggelund tilbake selskapet, til en ukjent sum.

- Startsiden har ønsket å selge og snakket med enkelte interessenter. Det endte med at jeg kjøpte hele greia tilbake, sier Heggelund til digi.no.

Hun er den eneste, lønnede ansatte i selskapet som trengte mer kapital fra Startsiden for å satse videre. Det har ikke akkurat vært lukrativt å drive et av Norges største nettsteder for kvinner i 2001, selv om Heggelund mener det har gått noe enklere i år.

I fjor omsatte Kvinneguiden for 241.000 kroner.

Ifølge Startsiden-sjef Espen Udland har det vært gjort et faktisk salg, Heggelund skal ikke ha fått tjenesten for en symbolsk sum.

- Vi har ikke tapt mye penger på nettstedet underveis, hevder Udland.

Både annonsenettverket AdLink, Startsiden og Heggelund har prøvd å drive opp omsetningen, uten å lykkes nevneverdig.

- Vel, vi har jo greid å få inn noen annonsører. De har vært fornøyd med oss, men jeg lurer på hvor de store kvinneannonsørene er. Jeg synes det har vært vanskelig å få inn de typiske annonsørene med de kvinnerettede produktene, sier hun og skal overleve i fremtiden blant annet ved å drive konsulentvirksomhet ved siden av nettprosjektet.

Nettstedet Kvinneguiden består av en lenkesamling, et diskusjonsforum og bryllupsstoff. Det siste er det eneste egenproduserte Heggelund lager. I tillegg jobber endel kvinner gratis som moderatorer i diskusjonsforumet. Siden starten i 1999, har hun klart å få en månedlig trafikk på to millioner sidevisninger og 100.000 unike besøkende (unike browsere) i måneden.

Flere av de store medieforlagene, som Hjemmet Mortensen og Norsk Aller, har egne bryllupsmagasin som drar de fleste typiske kvinneannonsørene. Espen Udland tror imidlertid at nettsteder som Kvinneguiden.no og Barnimagen.no har mulighet til å etablere seg før de store aktørene greier å etablere seg skikkelig online.

- Jeg tror det absolutt er plass til utfordrerne, så lenge de andre, store ikke tar noe internettgrep. De små nettaktørene kan greie seg med relativt lave inntekter, men samtidig må det være en kontinuerlig og vedvarende utvikling av Internett-tjenestene, mener Udland som har vært styreformann i Kvinneguiden.

- Jeg arvet den og var ikke med på å kjøpe Kvinneguiden i 2000. Vi mente at det var gode synergier mellom de to, tjenestene var fundamentert på mange av de samme journalistiske prinsippene. Det er klart at dette har krevet endel tid fra meg, jeg må være oppdatert og kreativ på Kvinneguidens vegne, sier han og mener de nå har gjort det riktige for begge nettsteder:

- Uansett er det fryktelig viktig å være fokusert på det man driver med. Vi er nødt til å ha hundre prosent fokus på Startsiden hvor ti mennesker kun er opptatt av det Startsiden gjør. For Kvinneguidens del har den nå fått den riktige eieren som er fullt fokusert på produktet, sier Udland som er opptatt av å kommunisere at Startsiden fremover ikke skal ha bindinger til noen eksterne innholdsaktører.

- Vi mener at Startsiden er best tjent med å ikke eie andre nettsteder, men være den frie redaksjonelle fuglen den alltid har vært.

Til toppen