I
Norsk Gallup Institutt regner analytiker
Knut Arne Futsæter med at mye av den daglige veksten for nettstedene kan tilskrives sesongvariasjoner.
- I fjerde og første kvartal, det vil si vinterhalvåret, bruker vi medier mer, det være seg for eksempel TV, radio eller Internett. Dette er sesongsvingninger. I tillegg har det vært en sterk økning fra tredje til fjerde kvartal når det gjelder internettbruk og - tilgang, sier han.
Les også:
Alle de ni største nettstedene som er med i Web-Toppen øker fra tredje til fjerde kvartal, og av disse er det Startsiden.no som øker mest med 57.000 flere daglige lesere. Tredje kvartal i fjor hadde portalen 173.000 daglige lesere og dette tallet steg til 230.000 daglige lesere i fjerde kvartal.
Nettavisen øker også mye. Fra å ha 116.000 daglige lesere tredje kvartal har de i fjerde kvartal 166.000 daglige lesere. Dette er en økning på 50.000 lesere.
Av nettstedene som er med i Web-Toppen har 25 fått flere daglige lesere, mens fire har fått færre. De fire er Bergens Tidende, Nettmagasinet, PC World og Nettguiden.
Gallups WEB-topp |
Antall daglige lesere |
4. kvartal 1999 |
3. kvartal 1999 |
Endring i tusen |
INTERNASJONALE TJENESTER |
AltaVista.com |
217.000 |
193.000 |
24.000 |
Yahoo! |
161.000 |
120.000 |
41.000 |
ALLMENNE NYHETSTJENESTER |
VG Nett |
234.000 |
201.000 |
33.000 |
Nettavisen |
166.000 |
116.000 |
50.000 |
Dagbladet:på nettet |
193.000 |
147.000 |
46.000 |
Aftenposten |
98.000 |
87.000 |
11.000 |
TV2.no |
52.000 |
41.000 |
11.000 |
NRK.no |
28.000 |
27.000 |
1.000 |
Dagens Næringsliv |
30.000 |
29.000 |
1.000 |
Bergensavisen |
14.000 |
12.000 |
2.000 |
Bergens Tidende |
13.000 |
17.000 |
- 4.000 |
Stavanger Aftenblad |
14.000 |
14.000 |
0 |
Adresseavisen |
11.000 |
4.000 |
7.000 |
Fædrelandsvennen |
6.000 |
4.000 |
2.000 |
|
|
|
|
PORTALER |
SOL |
283.000 |
235.000 |
48.000 |
msn.no |
52.000 |
- |
- |
Startsiden.no |
230.000 |
173.000 |
57.000 |
Nettguiden |
11.000 |
13.000 |
- 2.000 |
FAGAVISER PÅ NETT |
DinSide |
51.000 |
34.000 |
17.000 |
Internettavisen digi.no |
30.000 |
28.000 |
2.000 |
IT-avisen |
25.000 |
14.000 |
11.000 |
PCWorld |
16.000 |
18.000 |
- 2.000 |
Hegnar Online |
18.000 |
12.000 |
6.000 |
NettMagasinet.no |
4.000 |
6.000 |
- 2.000 |
ANDRE TJENESTER |
Finn.no |
24.000 |
22.000 |
- 2.000 |
Gule Sider |
32.000 |
15.000 |
17.000 |
Bilguiden.no |
17.000 |
17.000 |
0 |
Eiendomsnett.no |
21.000 |
20.000 |
1.000 |
SOL Børs |
27.000 |
21.000 |
6.000 |
Jobline |
12.000 |
- |
- |
StepStone (tidl. JobShop) |
17.000 |
16.000 |
1.000 |
Auksjons.net |
14.000 |
10.000 |
4.000 |
Organizer.net* |
10.000 |
- |
- |
Ebud.no |
7.000 |
5.000 |
2.000 |
* Redusert feltarbeidsperiode.
Norsk Gallup har innhentet tall til Web-Toppen i forbindelse med Forbruker og Media-undersøkelsen. For 4. kvartal 1999 (uke 40 til 49) er det foretatt 7.787 intervjuer. Feilmarginen er på +/- 1,1 prosent. Kilde: Norsk Gallup Institutt.
Nye oppføringer for dette kvartalet er portalen til
Microsoft - msn.no, jobbsøkertjenesten Jobline og e-posttjenesten Organizer.net.