Active ISP: - Kundene betalte ikke

Active ISP ville ikke lenger ta ansvaret for 84 ikke-betalende kunder. Norid oppfattet meldingen som adresseendring, og kundenes nettsteder ble lagt brakk.

digi.no fikk i morges meldinger om at nettstedene til mange tidligere kunder av Active ISP var nede, og at forklaringen måtte være meldinger fra Active ISP til Norid om at domenene var flyttet.

Les også:

Ledelsen i Active ISP mener nå å ha forklaringen på hva som har skjedd.


- Det dreier seg om 84 domener, forteller markedsansvarlig Morten Hagelund til digi.no.

- Innehaverne av disse domenene har ikke informert oss om at de ønsker å avslutte kundeforholdet. Tjenesteavtalen som regulerer domeneregistrering, legger opp rutinen som skal følges når en kunde ønsker å avslutte sitt forhold til en registrar. Ingen av disse kundene har fulgt denne rutinen. Det vi har registrert, er at de ikke har betalt, og at de heller ikke har reagert på våre purringer.

Hagelund legger til at det er et stort problem for hostingselskaper at domeneinnehavere stadig bytter registrar, og at slike "registrarhoppere" ofte er dårlige betalere.

Han presiserer at dette er en generell oppfatning som han ikke ønsker å knytte til noen av de 84 som har mistet sine nettsteder det siste døgnet.

- Det vi ønsket å gjøre i går, var å informere Norid om at vi ikke lenger ville ta noe ansvar for innbetalingen av domeneavgiftene for disse kundene. Vi ville kvitte oss med disse kundene som vi oppfattet som dårlige betalere.

- Så gjorde vi en feil, forklarer teknisk ansvarlig Håkon Welde. - Rutinen vår i slike tilfeller er å ta en Who-Is-sjekk for å avdekke om kundene har byttet registrar. Dersom de har gjort det, er det ikke noe poeng for oss å melde fra til Norid, siden det da er den nye registraren som står ansvarlig for avgiftene. I akkurat denne kjøringen, ble ikke den ellers automatiske Who-Is-sjekken gjennomført.

Denne glippen fikk store konsekvenser på grunn av måten kommunikasjonen mellom Norid og registrarene foregår på.

- Endringsmelding og flyttemelding er like, forklarer Welde. - Vårt registrarnummer påføres skjemaet automatisk. Siden det ikke stemte med registrarnumrene som Norid hadde registrert for disse domenene, oppfattet systemet automatisk at registrarnummeret var endret. Derfor skjedde det selvmotsigende at domenene ble flyttet til oss, samtidig som det ble registrert at vi ikke lenger skulle stå ansvarlig for betalingen. Vår hensikt med hele operasjonen var å kvitte oss med kunden. I stedet opplever vi at vi i tillegg til ikke å motta den betalingen vi har krav på etter tjenesteavtalen, mistenkes for sabotasje mot tidligere kunder.

Flere av nettstedene som er rammet av alt dette, er nettbutikker som kan påvise omsetningstap som følge av nedetiden. digi.no har fått bekreftet at flere diskuterer erstatningskrav mot Active ISP.

- Den utløsende faktoren for alt dette, er kunder som ikke følger tjenesteavtalen de har underskrevet med oss, som ikke betaler, og som ikke reagerer på normale purrerutiner. Jeg ønsker ikke å være den som skal forsvare en slik opptreden, avslutter Hagelund.

- Vi kunne gjort langt mer for å drive inn penger vi har krav på, men valgte i stedet å bare avslutte forholdet til dem som ikke betalte.

Til toppen