Active ISP velger norsk publiseringsteknologi

De startet på fredag den trettende, men foreløpig ser de slett ikke ut til å ha vært forfulgt av uhell, duoen Philippe Schjelderup og Lars Dietrichson. 13. oktober i fjor etablerte de programvarehuset waspX, og 7 måneder senere er det norske publiseringssystemet solgt til en rekke land.

- Publiseringsløsningen brukes allerede i 19 land, forteller markeds- og PR-ansvarlig Andre Kirsebom i waspX AS til digitoday.no.

Det er mye takket være drahjelp fra Active ISP at waspX(TM) har fått en så god start. Den norske Internett-leverandøren har valgt å bruke waspX-teknologien på alle sine hjemmesider. Alt i alt har Active ISP planlagt å sette opp 27 sider, og nylig kom den 19. opp i Sveits.

- Vi er 100 prosent fornøyde med løsningen, sier produktdirektør Espen Håkonsen i Active ISP i en pressemelding. Håkonsen diskuterer nå med waspX AS om å tilby en tilsvarende publiseringsløsning for Active ISPs kunder.

waspX ble offisielt stiftet 13. oktober 2000 av Philippe Schjelderup og Lars Dietrichson, henholdsvis en teknolog og en markedsmann som begge hadde sett seg leie på de mange dårlige og dyre publiseringsløsningene som finnes i markedet. Etter et års tid med utviklingsarbeid var resultatet endelig klart våren 2001: waspX(TM) er en ny webbasert løsning som kort forklart skal gjøre det enklere for bedrifter å involvere flere medarbeidere i etablering, oppdatering og utvikling av sine websider.

- Bedriftsfilosofien er bygget rundt munnhellet "less is more". Vi har alle sett hjemmesider som er så kreative at man ikke finner det man søker etter, sier Dietrichson.

- Etter å ha studert utviklingen innen programvare gjennom de siste 10 år kom vi fram til at alle snakker om enkelhet mens ingen virkelig gjør noe med det. Mens mange aktører prøver å synliggjøre flest mulig av programvarens funksjoner for brukerne, skjuler vi dem for å gjøre bruken lettere for bedriftens mange bidragsytere. Dette har vi gjort ved å gjøre waspX modulært og ved at kunden kan gi forskjellige adgangsnivåer til sine brukerne, forteller han.

Publisering og administrasjon ligger i en grunnmodul, mens kunden etter behov kan bygge på løsningen med et rikt utvalg andre moduler. Eksempler på slike moduler er nyhetsbrev og statistikk. Statistikken går på artikkelnivå, og kan fortelle bedriftens medarbeidere hvilke sider som blir lest.

- Alle med litt erfaring fra tekstbehandling kan lære programmet i løpet av noen minutter, påstår Dietrichson.

waspX legger dessuten bånd på den overkreative (du vet "designeren" som gjerne skal bruke alle layout-mulighetene samtidig, og ender opp med å lage det typografer ynder å omtale som tyrkisk dagsavis) ved å tilby brukeren et sett med standardmaler som hun kan velge mellom. Det gir brukeren mulighet til å forhåndsdefinere oppsett, fonter og farger.

Helt uten frihet er brukeren dog ikke. Den som ønsker å benytte egenutviklede maler kan få legge disse inn i waspX(TM). Administrator hos kunden bestemmer i bunn og grunn hvor stort spillerom de vil gi sine bidragsyterne. Begrensingene gjør at sidene ofte blir renere i sitt uttrykk, samtidig som programmet er gjort så enkelt at alle, som kan litt Word, kan lære seg å publisere artikler med bilder på under 10 minutter.

Programmet er et rent web-program, som betyr at alle data er lagret og sikret hos en ISP. Brukerne trenger ikke tenke på lagringsplass, ta backup eller brannmurer - det blir ISP-ens oppgave. Dermed blir programmet bortimot vedlikeholdsfritt for kunden, som til enhver tid har tilgang til siste versjon. Det eneste kunden trenger for å oppdatere egne hjemmesider er en PC med Internett-tilgang og nettleseren Internett Explorer.

Til toppen