JUSS OG SAMFUNN

Adbusters gjennombrudd hos CNN

Du kan si mye rart i betalt sendetid på TV. Det du imidlertid ikke har kunnet si - hittil - er: "Skru av TV'en!"

Nina Furu
28. apr. 1999 - 07:33

Ytringsfrihet er en merkelig ting - i hvert fall slik den praktiseres på amerikansk TV. Her kan du for eksempel med letthet kjøpe sendetid til en politisk kampanje hvis eneste hensikt er å sverte motstanderen. Derimot har det vært plent umulig å kjøpe plass til en reklame med budskapet "skru av TV'en og finn på noe annet".

Derfor var det historisk den 20. april da CNN, som første og eneste kommersielle TV-selskap, skulle sende Adbusters-filmen "Whose Child is She Anyway". Budskapet i denne filmen er nettopp å skru av TV'en, til fordel for å påvirke barna selv.

Adbusters er en organisasjon som har som mål å motvirke reklamen og all dens vesen - jeg har skrevet om dem her på digi.no før ("Morsomme Medieterrorister", se i margen). Interessant nok gjør de det ved nettopp å lage svært så polert og profesjonell reklame selv - for sine egne, "omvendte" mål. Adbusters har lenge kjempet for å få store medier, først og fremst TV, til å selge seg annonseplass - stort sett uten å lykkes.

Da CNN nå besluttet å ta inn denne filmen, var det altså en stor seier for Adbusters - og for sunn fornuft, spør du meg. (Jeg har lite til overs for sensur i noen form.) "Whose Child is She Anyway" skulle vises to ganger mellom klokken 19.00 og 21.00, og mediene benket seg ivrig foran apparatene for å få med seg anti-reklame opplevelsen.

Så gikk det imidlertid likevel galt. Ifølge CNN var det en programmeringsfeil i deres sendemaskin som gjorde at "Whose Child is She Anyway" likevel ikke ble sendt som annonsert. I stedet ble det vist en TV-spot for en annen Adbusters-kampanje, "Buy Nothing Week".

Den omstridte reklamefilmen ble dermed først sendt den 22. april på erstatningstid, og Adbusters' forhåndsannonsering av den opprinnelige visningstiden var forgjeves. Men slikt kan naturligvis skje, uten at det er vond vilje inne i bildet. Det er dessuten all grunn til å gi CNN honnør fordi de faktisk våger det ingen annen kommersiell TV-kanal tør: Å sende en "forbudt" reklamefilm i beste sendetid.

Hvis du nå har fått lyst til å se de omstridte filmene med egne øyne - og de er vel verd å se! - finner du dem på Adbusters eget nettsted (følg linken i margen til høyre). Når du først er der, bør du forresten også få med deg deres berømte reklameparodier. De ligger under knappen "spoof ads".

God fornøyelse!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.