Adobe får kjøpe Macromedia

Adobe har fått ja fra amerikanske konkurransemyndigheter og gjennomfører dermed oppkjøpet av Macromedia.

De to selskapene er hverandres største konkurrenter på programvare for å lage innhold på nettet.

Adobe betaler 22 milliarder norske kroner i Adobe-aksjer for Macromedia. Macromedias eiere vil overta 18 prosent av aksjene i Adobe.

Adobe er totalt dominerende på profesjonell programvare for å lage bilde, tegninger og trykksaker med blant annet Photoshop, Acrobat og Illustrator. Adobe har produkter for å lage nettsider, men GoLive er ikke en klar markedsleder. Det skaffer Adobe seg nå med oppkjøpet, som blant annet gir Adobe hele Flash-systemet, teknikken som står bak de fleste animerte annonser og mye annet interaktivt innhold på nettet.

De to selskapene har en del overlappende produkter, men de er sterke markedsledere på hvert sitt felt. Adobe vil mest trolig gravleggge Macromedias tegne og bildebehandlingsprogrammer - det er på Flash og nettsider Macromedia er sterkest.

Her er Adobes viktigste produkter:

Acrobat - dokumentformat

Photoshop - bildebehandling

Premiere - videoredigering 1.5

Audition - Lydredigering

Illustrator - tegneprogram

InDesign - Lage trykksaker

GoLive - Lage nettsider

InCopy - arbeidsflyt

I tillegg er Adobe defakto-standarden på skrifttyper til proffmarkedet. Selskapet eier også utskriftsteknologien Postscript.

Her er Macromedias viktigste produkter.

Dreamweaver - lage nettsider

Flash - Lage Flash-animasjoner

Fireworks - lage grafikk (Photoshop-konkurrent)

FreeHand - Tegneprogram (gamle Aldus Freehand)

Studio - samlepakke av verktøyene over

Director MX 2004 (Lage DVD/CD og nettsider)

Robohelp - Lage hjelpesystemer

Authorware - lage interaktiv e-lærings

Til toppen