Adobe skuffer

Aksjen stuper tross rekordomsetning.

Adobe har akkurat gjort opp regnskapet for sitt avvikende tredje kvartal. Tallene viser en rekordomsetning på 990 millioner dollar, 42 prosent mer enn samme kvartal i fjor.

Driftsresultatet økte med 80 prosent til 302 millioner dollar, mens nettoresultatet etter skatt endte på 230 millioner dollar, opp 69 prosent i kvartalet som ble avsluttet den 3. september.

Dårligere fremsiktsutsikter gjorde likevel at markedet reagerte negativt på nyhetene fra programvaregiganten i går.

Aksjen stupte hele 16 prosent.

Bakgrunnen er at etterspørselen etter selskapet programvarepakke Creative Suite 5, som ble lansert i april, ikke vokser like mye som ventet. CS5 er deres viktigste melkeku, og står samlet for over halvparten av selskapets omsetning.

- Tredje kvartal var bra. Skuffelsen ligger i hva selskapet venter seg i fjerde kvartal, sier en analytiker i selskapet Robert W. Baird & Co til Wall Street Journal.

Adobe-toppsjef Shantanu Narayen sier at tilbakemeldingene på CS5 er gode, men merker seg samtidig svakere etterspørsel enn ventet.

Det er særlig i Japan, deres nest største marked, samt i den amerikanske utdanningssektoren at etterspørselen etter CS5 skranter, ifølge selskapet. Adobe oppgir ikke salgstallene i hvert enkelt land, men oppgir at Asia står for 20 prosent av deres totale omsetning.

Ifølge Adobe selger CS5 rundt 15 prosent bedre enn versjon 4 gjorde av den populære programvarepakken, som inneholder blant annet Photoshop, Illustrator og Dreamweaver.

CS4 ble utgitt i september 2008. Følgelig traff lanseringstidspunktet midt i finanskrisen. Selskapet har ennå til å gode å oppnå like gode salgstall som de opplevde med CS3.

Bedre forhold til Apple

Kvartalspresentasjonen kommer samtidig med at det anstrengte forholdet til Apple lysner.

I april lukket Apple døren for applikasjoner utviklet med tredjeparts utviklerverktøy til deres mobile plattform. Det stoppet Flash-utviklere fra å konvertere sine programmer til applikasjoner for iPad, iPhone og iPod Touch.

Apple snudde imidlertid i begynnelsen av måneden, da de løsnet på reglene sine. Siden denne beslutningen har Adobes aksjekurs steget 12 prosent, ifølge avisen Bloomberg.

    Les også:

Til toppen