Adolfsen girte ned i Merkantildata

Tom Adolfsen er "fornøyd", men ikke "dritfornøyd" over Merkantildatas resultat for tredje kvartal. Til neste år varsler han omorganisering.

Merkantildata, Norges største IT-selskap, omsatte for 2,4 milliarder kroner i tredje kvartal og satt igjen med 180 millioner kroner, hvorav 70 millioner kommer fra salget av aksjer i distribusjonsselskapet PC Lan. Dette er en vekst på henholdsvis 15,2 og 17 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

Dette var 16 prosent bedre hva finansmarkedet hadde forventet. Totalt sett mener Merkantildata-sjef Tom Adolfsen at han også dette kvartalet har klart å slå markedet, men han er ikke helt fornøyd.

- Dette er ståkarakter. Hadde vi tjent 15 millioner kroner til hadde vi vært dritfornøyd. Det er litt svakere på enkelte områder i Norge enn vi ventet, men ellers har alt fulgt våre prognoser, sier han.

Det er særlig Sverige som trekker ned - et dramatisk fall i PC-salget etter at myndighetene strammet inn på de gunstige hjemme-PC-ordningene har rammet hele den svenske databransjen, inkludert Merkantildata.

Så langt har Merkantildata gått klar av at kundene bremser innkjøpene for å få orden på datasystemene før nyttårsaften.

- Det kan bli litt regn i desember og januar, men jeg tror ikke det blir noen stor oppbremsning. Det som kommer må vi og bransjen bare løpe oss igjennom, påpeker Adolfsen.

Når dette er overstått, tror Merkantildata åpenbart som mange andre bransjefolk at kundene vil ha tid og overskudd til å se fremover og starte opp fremtidsrettede prosjekter, særlig innen Internett og tele/dataintegrasjon. Derfor planlegger Adolfsen en større omorganisering i løpet av neste år.

Etter å ha skilt ut Distribusjons-divisjonen i PC Lan, står Merkantildata i dag igjen med tre divisjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland: Applikasjon, Kommunikasjon og Systemintegrasjon, som står for 70 prosent av omsetningen i dag.

Dette skal gjøres om til følgende fem divisjoner: Internett, Kommunikasjon og Telefoni, Drift, Konsulent og System og Integrasjon.

Som vanlig offentliggjorde Adolfsen under sin kvartalspresentasjon et oppkjøp, men denne gangen var det ingen bomber. Merkantildata har kjøpte Ara, et mindre norsk selskap som har spesialisert seg på avansert integrasjon av data og telefonsystemer.

Adolfsen avsluttet med å påpeke at Merkantildata ikke har noen ambisjoner i det europeiske markedet før selskapet har vokst opp til en omsetning i Norden på minst 15 milliarder kroner, noe som først vil skje om noen år.

Til toppen