Merkantildata Kommunikasjon og Telia har inngått en avtale om videresalg av produkter direkte fra Telias Norges-dekkende data og telenett. Dermed er Merkantildata-sjef Tom Adolfsen kommet et langt skritt nærmere sitt lenge uttalte mål om å bli en data- og teleleverandør. Målet er å levere nettverk for både datatransport, Internett og telefonsamtaler, noe som kan spare kunder store summer.
- Vi opplever en utrolig interesse i markedet. Etter to måneders drift i Merkantildata Kommunikasjon forhandler vi om kundekontrakter til en verdi på 70 millioner kroner. I år 2000 vil vi omsette for 500-600 millioner kroner bare i Norge, sier salgsdirektør Frode Kjærnsmo.
Kjærsmo forklarer den store interessen med at Telenor priser sine telefonlinjer 60 prosent høyere enn datalinjer. Ved å flytte telefontrafikk over på datalinjer kan kunder derfor spare store summer. Telenor Bedrift er markedsfører ikke felles data- og teleløsninger veldig aggressivt fordi deres moderselskap tjener så mye på telefontrafikken, sier Kjærsmo.
På spørsmål om ikke Merkantildata også ønsker seg en avtale med en mobiltelefon-operatør, svarer salgssjefen: "Vi ønsker også å tjene penger på mobiltelefon-teleskritt".
Så vidt digi.no forstår er Merkantildata Kommunikasjon i sluttforhandlinger med en mobiltelefon-leverandører i disse dager.
Kjærsmo opplyser at avtalen med Telia ikke er ekslusiv - Telia er fri til å inngå lignende avtaler med konkurrenter av Merkantildata.