BEDRIFTSTEKNOLOGI

ADSL-salget går fortsatt tregt

Salget av ADSL-linjer var spådd å ta av i høst, men det har ikke skjedd, viser tall fra Nextgentel. Selskapet fastholder likevel "snart".

23. okt. 2001 - 12:20

Norge kom sent i gang med de raske ADS-linjene og foreløpig har kanskje 15.000 nordmenn skaffet seg en slik linje. Dette viser tall fra Telenor-konkurrenten NextGenTel AS.

Analytiker Tore Aarønæs spådde tidlig i år, utifra hva Telenor spådde, at det ville være rundt 100.000 norske ADSL-abonnenter i løpet av 2001

- Utberedelsen har gått mye langsommere enn tidligere forventet. Man trodde at en rekke typer nytt bredbåndsinnhold skulle skape etterspørsel, men disse er forsinket. Under lanseringen av ADSL i november indikerte Telenor en rask utbygging, men dette har ikke blitt fulgt opp - verken med utbygging av telefonsentraler eller markedsføring. Dette har resultert i at vi nå ligger langt bak for eksempel Sverige på bredbåndsbrukere, sa Aarønæs til digi.no i august. Bredbånd blir vanlig i høst

Men til tross for at Telenor har økt sin markedsføring av ADSL, har ikke kundene stilt seg i kø.

Nextgentel-sjef Olav Stokke forteller til digi.no at selskapet nå har 7.500 kunder, hvorav litt over halvparten er privatkunder. Telenor vil ikke si hvor mange kunder de har nå, men per andre kvartal hadde selskapet 7000 og det skal mye til for at dette tallet er over 11-12.000 nå.

- Alle trodde på en eksplosjon i høst. Vi er fornøyd med utviklingen, men eksplosjonen ser ut til å være noe forsinket, medgir Stokke overfor digi.no. Vi merker en langt større interesse og får utrolig mange spørsmål, blant annet takket være Telenors markedsføring. Vi tror derfor eksplosjonen kommer, men det blir ikke før på nyåret.

Stokke forteller at Nextgentel nå har bygget ut 75 telefonsentraler i de største byene slik at alle kunder tilknyttet disse kan få ADSL. Mot slutten av året vil tallet være 100.

Noe av den lave etterspørsel kan komme av mangelen på innhold. Men Stokke forteller at han i likhet med Telenor er svært optimistisk, for nå ser det ut som Hollywood og TV-industrien endelig sier ja til å komprimere sitt innhold og distribusjon over ADSL.

- Vi har også observert denne holdningsendringen og forhandler med en rekke aktører om innhold, både som vil være gratis og betalt, forteller Stokke.

Få også med deg digi-gründerens bredbåndsfrustrasjoner... Vær så snill, la meg få kjøpe bredbånd!
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.