Advarer mot agressive domene-selgere

Norid, som har ansvar for de .no-adressene, advarer nå norske bedrifter mot agressive domene-selgere.

28. februar skrev digi.no om en agressiv svensk domene-selger som opptredde under flere forskjellige navn. Nå rykker Norid, den offentlige forvalteren av de norske .no-domene, ut med en advarsel om nettopp kanskje dette svenske selskapet.

Her er Norids advarsel:

"Norid har fått en del henvendelser fra abonnenter som har blitt tilbudt domenenavn via metoder som de oppfatter som tvilsomme og useriøse. Problemet er også kjent fra Sverige, og den svenske registreringsenheten har tidligere gått ut med informasjon til sine brukere."

I Norge tilbys abonnentene blant annet å registrere domenenavn som de allerede har, enten under .no eller under andre toppnivådomener, som regel til høy pris og med kort tidsfrist. En annen variant er at kunden tilbys en versjon av domenenavnet sitt på formen [domenenavn]-norge.no eller [domenenavn]norge.no. Ofte får kunden høre at det finnes andre interesserte kjøpere, men at kunden får tilbudet først fordi oppringeren vil hjelpe dem med å beskytte navnet.

Det finnes i dag cirka 260 ulike toppnivådomener (generelle adresser som .com og alle de nasjonale domene som .no). De færreste har behov for å registrere domenenavnet sitt under hvert eneste av disse, og som abonnent er det opp til deg selv å vurdere hvilke domenenavn det er relevant for deg å abonnere på.

Om du anser at et domene utenfor .no er interessant for din bedrift, bør du kontakte en autorisert registrar for dette domenet. Lister over disse vil du som regel finne hos de enkelte registreringsenhetene. På Norids nettsider finner du en oversikt over .no-registrarer og en liste over de forskjellige toppnivådomenene.

Ytterligere informasjon om hva du kan gjøre hvis du har kommet ut for firmaer som bruker useriøse metoder finnes blant annet hos Økokrim, se under "bedragerier". Firmaer kan også varsle sine respektive bransjeorganisasjoner og eventuelt søke bistand hos dem, opplyser Norid.

Til toppen