Toppsjef John Powell i det britiske friprog-selskapet Alfresco. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Advarer mot innlåsing i nettskyen

Større trussel enn proprietær programvare, ifølge Alfresco.

HOLBERGS PLASS (digi.no): For Alfrescos toppsjef er nettskyen både et friskt satsingsområde og noe han advarer mot.

- Fri programvare oppsto fordi folk ikke likte å bli låst fast i proprietære løsninger. Mange har ikke innsett at nettskyen innebærer en enda større grad av innlåsing, sier John Powell til digi.no.

Det britiske selskapet ble etablert i 2005 som et alternativ til lukkede systemer for innholdsforvaltning, såkalt Enterprise Content Management (ECM).

- Dette var fryktelig dyre løsninger som de færreste bedrifter hadde råd til den gangen. Målet var å utfordre de etablerte aktørene gjennom kraften som ligger i fri programvare, sa Powell på GoOpen-konferansen i Oslo mandag.

Det har de langt på vei lykkes med. Alfresco er nå verdens største privateide friprog-selskap, målt i omsetning, ifølge Powell.

De tjener ikke fem øre på lisensavgifter, men får i stedet betalt ved å selge supportavtaler og tilpasning til kundene. Hva de tjener er hemmelig, men han understreker at butikken er lønnsom og at omsetningen i snitt øker med 50 prosent årlig. De skal børsnoteres til neste år.

Hybrid sky

Målet for 2012 er igjen å «disrupte» (ryste eller endre markedet), sier Powell og sikter til lansering av Alfresco som en nettskytjeneste som foreløpig er i beta.

Det eneste som mangler er betalingsmotoren, som skal la kunder kjøpe ECM-løsningen som de drifter på Amazon-servere i skyen. Den kommersielle tjenesten skal etter planen lanseres i slutten av mai måned.

NETTSKYEN kan låse fast kundene i større grad enn proprietær programvare, advarer Alfresco-sjef John Powell.
NETTSKYEN kan låse fast kundene i større grad enn proprietær programvare, advarer Alfresco-sjef John Powell. Bilde: Marius Jørgenrud

Dette er et tilbud som først og fremst er myntet på små- og mellomstore bedrifter, et marked som Alfresco aldri helt har fått innpass i. Fordelen med det Powell omtaler som en «hybrid cloud»-løsning, er at kundene når som helst kan velge å flytte tilbake til en lokal installasjon.

- Dermed bevarer du ikke bare alle dine data, men også metadata og selve konsteksten.

Han understreker at dette er helt essensielt. Uten denne muligheten er man låst fast i nettskyen. Alfresco-sjefen bruker den nettbaserte CRM-tilbyderen Salesforce som eksempel.

- Hvis du bruker Salesforce og liker produktet, men ikke driftstjenesten de tilbyr, så har du ikke noe valg - du må slutte å bruke dem. Med oss kan du velge å avslutte tjenesten, men beholde programvaren og løsningen, enten du kjører det selv i nettskyen eller på en lokal installasjon.

- Bedre distribusjon enn friprog

John Powell er vel programforpliktet til å si at Alfresco funksjonsmessig ikke står noe tilbake for Microsoft Sharepoint, som er deres viktigste konkurrent. Han benytter anledning til å gi noen stikk til programvaregiganten.

- Jeg tror de er den største konkurrenten, men ikke på grunn av produktet. Microsoft har en veldig kraftig distribusjonsmodell fordi Sharepoint følger med Windows server. Antakelig er de det eneste selskapet i verden som har en bedre distribusjonsmodell enn friprog.

- Du kjenner Los Angeles? Byen spriker i alle retninger og er veldig katotisk. Sharepoint er som et LA for innholdsforvaltning, sier Powell.

Vi fortsetter intervjuet med å utfordre Alfresco-sjefen på tre motforestillinger, eller advarsler mot Alfresco, som analyseselskapet Gartner la frem i en rapport rett før årsskiftet.

På den positive siden ble Alfresco fremhevet i kategorien «visjonær», som en relevant utfordrer til de tre ledende tilbyderne av ECM-løsninger i dag, nemlig Microsoft, IBM og Oracle.

Samtidig advarte Gartner om at enkelte kunder meldte om skaleringsproblemer med Alfresco.

- Når du utvikler programvare prøver du alltid å lage noe som skalerer. Det er ikke annerledes med oss. Enkelte kunder har truffet noen begrensninger, men vi har jobbet med de største selskapene, blant annet med SAP i 18 måneder. Dette samarbeidet med feilfikser og forbedringer har dannet grunnlaget for Alfresco versjon 4, sier Powell.

Dyrere med fri programvare?

Det andre ankepunktet omhandler fri programvare mer generelt. Gartner påpeker at kundene kan oppleve behov for mer teknologikompetanse, som kan medføre høyere utgifter til implementering og utvikling.

- Her tar Gartner helt feil. Kostnadene med å implementere Sharepoint er langt høyere enn med Alfresco, sier Powell, som viser til en Forrester-rapport der der de kom bedre ut.

- Særlig i større systemer er besparelsene store. Ved å rulle ut i et Linux-miljø er maskinvareugiftene dessuten langt rimeligere. Kostnadene med implementering er også langt lavere, takket være det store miljøet rundt, hevder han.

Dårligere integrasjon mot andre forrestningsapplikasjoner, deriblant sertifiserte koblinger med ERP- og CRM-løsninger fra SAP eller Oracle, utgjør Gartners siste bekymring om Alfresco.

- Vi har partnere som har laget integrasjon, særlig mot SAP. Vi jobber også med integrasjon mot Salesforce og ser en sterk etterpørsel i markedet for dette. Men Gartner hadde et gyldig argument, vi var ikke store nok til å starte alle disse integrasjonene, men vi begynner å blir det nå. Ingen har forresten spurt oss om å få til en (Oracle) Siebel-integrasjon, gliser John Powell.

6,6 millioner brukere

Ifølge tall fra Alfresco-sjefen har de nå 6,6 millioner aktive brukere, som til sammen favner over 3 milliarder lagrede dokumenter - fordelt over 175.000 servere verden over. Programvaren er lastet ned 4,5 millioner ganger.

Da Alfresco ble startet i 2005 så Powell for seg at de ville appellere til mindre bedrifter, men han ble overrasket. Tvert i mot var det de store virksomhetene som bet på.

Salgsdirektør (t.h) Karl Blom i Redpill Linpro, som er tjenestepartnere med Alfresco, tror manglende støtte for den særnorske NOARK-standarden er noe av årsaken til at Alfresco ikke har slått like godt an i Norge.
Salgsdirektør (t.h) Karl Blom i Redpill Linpro, som er tjenestepartnere med Alfresco, tror manglende støtte for den særnorske NOARK-standarden er noe av årsaken til at Alfresco ikke har slått like godt an i Norge. Bilde: Marius Jørgenrud

Deres aller største kunde er det offentlige britiske helsevesenet med over én million potensielle brukere.

- De fleste kundene har fortsatt minst 5.000 ansatte i dag. Snittet er på 10.000 ansatte. Den viktigste barrieren for små selskaper er ikke kostnaden for innholdsforvaltning, men infrastrukturen det kjører på.

- Ekstra skatt

Norge er blant markedene som Alfresco ikke ha lykkes like godt med. De har plukket kunder som Statens innkrevningssentral og AkerSolutions, men selskapet erkjenner at etterspørselen totalt sett har vært lav.

- I Norge har vi slitt litt på grunn av Microsoft. De har et veldig sterkt grep om markedet. Det er en ekstra skatt som innbyggerne betaler, sier Powell.

    Les også:

Til toppen