- Høres det ut til å være for godt til å være sant, er det som regel det, sier Jacques Breton i den kanadiske børskommisjonen til The Toronto Star.
I et samarbeid med amerikanske myndigheter, har den kanadiske kommisjonen satt i gang en større kampanje mot økonomisk svindel. Kampanjen ble lansert under en pressekonferanse i Washington onsdag. Fordi Internett tar en stadig større andel av den internasjonale svindelen, har kampanjen satt et spesielt søkelys på nettet.
- Ingen overvåker denne kanalen, og det har gjort svindlerne her mer kreative, lederen for amerikanske børsmyndigheter, Mark Griffin, under pressekonferansen.
_logo.svg.png)

Griffin sammenlignet Internett med en global database for rubrikkannonser. Nettets størrelse og globale rekkevidde gjør det egnet for å svindle mennesker som ellers ikke kommer i kontakt med svindlere, mente han. Blant de senere tilfeller av svindel over Internett, trakk han frem varehus på Internett og snegleoppdrett:
- Et amerikansk selskap er nå siktet etter å ha lovt investorene en avkastning på 600 prosent. Investeringen skulle gå til et virtuelt varehus på Internett.
- Et kanadisk selskap ble stoppet av myndighetene, da de forsøkte å få folk til å investere stort i snegleoppdrett. Ifølge svindlerne skulle det være en svært lønnsom bigeskjeft for husmødre.
- Et annet selskap i Arizona lokket sine besøkende med tusener av dollar i uka om de investerte i markedsføring av juveler. Nettstedet viste seg imidlertid å være et pyramidespill, der gamle investorer ble betalt med nye investorers penger.
Børskommisjonens folk advarte forbrukerne mot å investere penger i selskaper som lokket med skyhøy avkastning.
- De lokker folk med grådighet, sa Barbara Barry i den kanadiske børskommisjonen og bad folk være flinkere til å sjekke ut selskapene de investerte i før de plasserer penger der.
- Men mange vet ikke ut til å vite hvordan de skal gjøre det, sa hun.