Juss og samfunn

Aftenposten blokkerer for jobbkonkurrent

Aftenposten nektet internettselskapet Jobline å annonsere i avisen i forbindelse med skifte av navn til Monster.

14. mai 2002 - 07:43

Det skriver Dagens Næringsliv i dag.

Årsaken til annonsenekten er at Jobline er konkurrent til rubrikkaktøren FINN.no som er eid av Aftenposten og også frontes som merkevare i avisen egne rubrikkspalter.

Jobline ville kjøre en annonsekampanje i Aftenposten for å markere skifte av merkenavn til Monster med to halvsides annonser, men annonseavdelingen i avisen sa stopp. Begrunnelsen fra annonsedirektør Pål S. Øverby er at de ikke tar inn annonsører fra aktører som angriper eget forretningsområde.

En avgjørelse i Konkurransetilsynet i 1998 ga Aftenpostens proteksjonistiske innstilling medhold. Den gang var det internettkonkurrenten Eiendomsnett (i dag tinde AS) som ble nektet annonsering i eiendomsmarkedet.

I hele 1997 og 1998 lå Eiendomsnett i krig med Aftenposten i forhold til rubrikktjenestene vis@visen som senere ble døpt om til FINN.

Les hele historikken her:

Markedssjef Eva Bredesen i Monster sier hun kunne hatt forståelse for avgjørelsen hvis det dreide seg om vedvarende annonsering, men opplyser til Dagens Næringsliv at de har bedt en advokat å se på saken.

Øverby på sin side mener at de er i sin full rett til å beskytte FINNs posisjon som nummer én i rubrikkmarkedet.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra