Aftenposten vil kreve møte med Netcom

Aftenposten er en av mange bedriftene som har kastet fast-telefonene. Nå vil selskapet kalle inn Netcom på teppet.

Klokken 8:40 i dag morges falt hele Netcoms mobilnett ned på grunn av en feil i kundedatabasen.

Dette er fjerde gang på to år at Netcoms kunder mister forbindelsen, noe som er spesielt alvorlig for de etterhvert mange bedriftene som har valgt Netcom "Trådløs Bedrift". Disse kundene har kastet ut fasttelefonene og bruker bare mobiltelefoner.

Nå er Netcoms nett på vei opp, men bedrifter som Aftenposten og telekonsulentselskapet Teleplan har i utgangspunktet vært helt uten teleforbindelse.

Men Aftenposten tok konsekvenser av bruddene i fjor sommer og har bygget opp en reserveløsning, forteller Aftenposten-sjef Olav Mugaas til digi.no.

- Vi hadde et møte med Netcom etter bruddene i fjor sommer og følte vi fikk gode svar på våre spørsmål om hva Netcom skulle gjøre. Åpenbart har ikke tiltakene ikke vært bra nok. Vi må nå ta en ny runde med Netcom, vi må ha telefon, sier Mugaas.

Han røper at Aftenposten er så avhengig av telefon for å skape sine aviser at medieselskapet hadde bygget opp en resvereløsning.

- Vi har kjøpte inn en del fast-telefoner som kan utplasseres i slike tilfeller. I tillegg kjøpte vi inn 200 Telenor-SIM-kort som vi kan bytte til. Våre vanlige mobilnummere fungerer ikke da, men vi får ringt ut og sentralbordet kan sette over samtaler, forteller Mugaas til digi.no.

- Er det nå aktuelt å bytte til Telenor, som i nyere tid ikke har hatt større, kjente nettverksproblemer, spør digi.no.

- Det vil alltid være en mulighet, vi er ikke opptatt av hva vårt telefonselskapet heter, det må bare fungere, sier Aftenposten-sjefen.

Til toppen