Kunstig intelligens og dataspill

AI slår mennesker som beste lagspiller i dataspill

Kunstig intelligens og forsterkende læring (reinforcement learning) når nye høyder innen 3D multiplayer-dataspill.

Ulike situasjoner i spillet Capture the Flag.
Ulike situasjoner i spillet Capture the Flag. (DeepMind)
EKSTRA

Kunstig intelligens og forsterkende læring (reinforcement learning) når nye høyder innen 3D multiplayer-dataspill.

Først lagde de et system basert på kunstig intelligens – eller AI på engelsk, og dette lærte seg å spille det asiatiske brettspillet Go bedre enn noe menneske. Deretter ble det samme programmet, Alpha Zero, også verdens beste sjakkspiller med en spillestil som fortalte oss hvordan sjakk spilles andre steder i Universet. Dette var noe den danske stormesteren Peter Heine Nielsen – som er trener for den norske verdensmesteren Magnus Carlsen – forklarte meg.

månedlig

Kr 235
Kr 59 per uke
Kjøp
Én måned gratis
Ubegrenset tilgang til tu.no og digi.no | Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag | Rabatt på konferanser
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst.

Vilkår og bruksbetingelser

Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt oss på ekstra@tu.no
Til toppen