- Når vi nå legger de teknologiske forholdene til rette, kan vi i mye større grad utnytte vår kompetanse, sier administrerende direktør i Akademika, Nina Puntervold, i en pressemelding.
Designet av den nye løsningen er utført av Mogul, mens selve handelsløsningen er utviklet av Winsoft AS.
Akademika.no har eksistert på nett siden 1996, og brukeren vil bare oppdage en endring i designet, etter "relanseringen". I tillegg gjør den nye teknologien at det er lettere for de ansatte i bokhandelen å oppdatere og vedlikeholde bokbasen.
- Vi kan legge ut flere bokomtaler og eksponere bøkene bedre, sier IT-sjef i Akademika, Bjørn Henrik Vangstein, til digi.no.
Mer om ...
Vangstein forteller at utvalget er det samme som i de fysiske bokhandlene til Akademika. Når det gjelder betaling og leveranse, er ingenting endret de siste tre årene.
- Vi sender bøkene per post, og legger ved en faktura. Det er billigere for oss å gjøre det på denne måten. Vi satser på levering innen to - tre dager på lagerførte varer. Men vi har ingen garanti, innrømmer Vangstein. - Dette er basert på erfaring. Vi vurderer elektroniske betalingsmåter også, men det ligger et stykke frem i tid.
- Hvorfor har dere ventet så lenge med denne satsningen?
- Tidligere så vi på nettbokhandelen som et markedsføringsvirkemiddel. Nå ser vi at markedet er mer modent, og at vi faktisk kan tjene penger på nett. Det har med prioritering av investeringer å gjøre.
Prisen på bøkene vil være den samme på nettbokhandelen som i de fysiske bokhandlene. - Det er ingen forskjell annet enn ved spesielle kampanjer, avslutter Vangstein.