Aker Kværner åpner Europas mest moderne IT-bygg

I dag åpner Aker Kværner sitt nybygg med IT-design som skal videreføres globalt.

I dag skjer den offisielle åpningen av Aker Kværner på Fornebu. Både Kjell Inge Røkke og Bærum-ordfører Odd Reinsfelt vil være til stede.

Helt siden det for to år siden ble bestemt at Aker Kværner ikke ville videreføre sin gamle leieavtale på Lysaker, har det vært jobbet med planer om hvordan det nye bygget på Fornebu skulle ta form.

Aker Kværner har rundt 15.000 ansatte i Norge, hvorav 4.000 er ansatt på Oslo-kontorer. På Fornebu har nå 1.500 ansatte installert seg i det 5 etasjers nybygget med cirka 35.400 kvadratmeter kontorlokaler. Bygget har plass til 2.200 ansatte.

Flyttingen har vært et gedigent prosjekt og delt opp i fire grener innen IT, interiør, drift og organisasjonsforandringer. Konsulentselskapet daVinci har vært innleid som rådgivere på flytteprosessen for IT-delen.

Håkon Iversen fra daVinci er prosjektleder for IT-flyttingen og har jobbet med planen i to år på heltid sammen med en annen kollega på heltid og tre kolleger på deltid.

En viktig del av planleggingen har vært å samkjøre alle detaljer med de andre leverandørene og ikke minst behandle folkene som blir berørt av forandringer med det Iversen kaller «medhårs».

Med det mener Iversen at med så mange store endringer er det en vel så viktig oppgave å få folkene til å spille på lag og dra i samme retning, med andre ord stryke med hårene.

Selv om daVinci har jobbet med flytteplanene i to år, var det i kritiske fem uker fra 3. november til 9. desember at alt av nytt IT-utstyr, kabling og møbler skulle installeres på Fornebu-bygget. 7.000 nettverkspunkter og 14.000 kabler skulle integreres – og ikke minst fungere. 1.800 telefoner skulle rulles ut og 110 møterom skulle være tilrettelagt for nytt IT-design.

På mandag 10. desember var alle 1.500 ansatte på plass i de nye lokalene. Helpdesk hadde riktignok en pil opp i antall henvendelser på mandag og tirsdag, men på onsdag var alt som normalt av brukerspørsmål, forteller Iversen til dig.no.

Ganske utrolig med tanke på at alle ansatte ble utstyrt med nye PC-er med PKI, ny utskriftsløsning med kort, møterom med elektroniske tavler og prosjektorer, ny sentralbordløsning og IP-telefoniløsning og trådløst nettverk for både ansatte og gjester.

Aker Kværner kan nå skilte med splitter nytt IT-utstyr i et trådløst bygg kablet opp og integrert i møbler og design. Selskapet har en såkalt Cat7-kabling med kapasitet på opptil 40 Gb/s.

Iversen vil ikke si noe om hva flytte ildet faktisk har kostet, men er ikke i tvil om at Aker Kværner har spart mange millioner på å kunne klare å flytte inn til avtalt tid. I tillegg får Aker gevinsten med effektive IT-systemer som faktisk fungerer.

Det er selskapet Impact Europe Norge som står bak den tekniske møteromsutrustning som er vurdert som et av de beste møteromskonseptene i Europa.

Aker Kværner har kontorer 217 steder i verden og 35.000 ansatte. IT-designet vil bli videreført globalt til kontorene rundt omkring. Håkon Iversen er innleid hos Aker Kværner fram til sommeren for å gjøre tilsvarende flytteprosess i Stavanger mot 2.500 ansatte der.

Til toppen