JUSS OG SAMFUNN

Akersgata vil ikke være med i INMA

VG, Aftenposten og Dagbladet synes det holder å være medlem av én internettorganisasjon og holder seg utenfor INMA, nettorganisasjonen som styres av Terje Gaupseth (bildet).

19. juni 2002 - 12:02
INMAVG.noDagbladet.no
Aftenposten.noNettforum

Mediebedriftenes Landsforening

Les saken her:


Bent Nordbø i Aftenposten Multimedia har siden starten av Innholdsnett/Nettforum, vært sentral i jobben med å dra i gang en organisasjon som spesielt har satset på å ivareta sine egne interesser i forhold til teleoperatørene. Etter hvert har organisasjonen óg satt ned arbeidsgrupper for andre områder som internettreklame og internettstatistikk.


Nettforum har vurdert å ta kontroll over nettmålingene og vil sende ut et anbud med jevne mellomrom for å hindre at én leverandør får enerett til å foreta målingene og skru prisene i været. Nordbø sier at Danmark står som modell for akkurat det prinsippet.

- Vi har ikke sendt ut anbudsdokumenter i denne omgang, men har tatt kontakt med INMA for å hindre kaos i markedet. Vi må ikke ende opp med en situasjon hvor vi får to målinger på annonsesiden, to på nettstatistikker og så videre, sier Nordbø til digi.no.

Han opplyser at Nettforum hadde et møte med INMA senest i går, men vil ikke si noe om det vil være aktuelt å slå sammen de to organisasjonene for å hindre forvirring. Nordbø er uansett klar på at Aftenposten ikke kommer til å melde seg inn.

- Verken Aftenposten eller FINN eller Prime.time er medlem av INMA, Vi mener at Nettforum ivaretar de oppgavene vi mener er viktige på Internett, sier han.

Sjefen for VG.no, Torry Pedersen, har heller ingen planer om å melde seg inn i INMA. Og han er klar på bindingen til papiravisen VG.

- Vi har valgt å putte vår energi inn i Nettforum fordi vi er endel av et mediehus. Det er jo slett ingen ulempe for oss å ha en offline-publikasjon, sier VG-redaktøren.

- VG har ingen umiddelbare planer om å melde seg inn i INMA. Vi har slett ikke noe imot dem, men mener at vi gjennom Nettforum og egeninnsats selv kan ta et stort ansvar for områder som internettreklame, sier Pedersen. Han viser til storformatene som nå er blitt endel av inventaret på reklamesiden i nettavis-verdenen,

Sjefen for DB Medialab, Rune Røsten, sier også nei til INMA.

-Det er absolutt mulig det gjøres mye fornuftige ting i INMA, men vi vil være i Nettforum. Vi var med på å dra i gang det som en gang het Innholdsnett og kommer til å fortsette det arbeidet, sier Røsten.

- INMA har vel en litt annen struktur og fremstår noe mer uryddig enn Nettforum hvor innholdsleverandørene er samlet. Samtidig er det viktig med gode ambassadører og skikkelig samhandling i denne bransjen, mener Røsten.

Han synes det blir litt mye hummer og kanari i INMA. Organisasjonen inkluderer for eksempel annonsenettverk, som kun driver med kommersiell aktiviteter, sammen med andre innholdsaktører. Per i dag er det 15 medlemmer i INMA, inkludert Dagens Næringsliv som er den første papiravisen som har blitt medlem av INMA

De 15 er NRK.no, Dagens Næringsliv, MSN, DinSide, ABC Startsiden, Zonavi, Nettavisen, Darcy, Media.com Interactive, AdLink, Popit, TV2 Interaktiv, digi.no, SOL og Advertising.com/Dayrates.

Leder Terje Gaupseth i INMA sier de er i en positiv dialog med både Nettforum og de tre avisene.

- Vi venter bare på at avisene skal bestemme seg. Det er klart at det er meget viktig for oss å få med Akersgata, sier han. Gaupseth innrømmer at det er klønete hvis de to organisasjonene overlapper hverandres virksomheter.

- Det er klart at det blir tull hvis vi skal gjøre akkurat det samme. Det er viktig at vi i internettbransjen står samlet, sieer han og synes det er er kronargument i forhold til Akersgata at Dagens Næringsliv når er med i INMA.

- Det har gitt oss et skikkelig løft, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.