Alcatels Internett-satsing bærer frukter

Europas nest største teleutstyrsleverandør, Alcatel SA, bedret resultatet med 28,3 prosent hovedsakelig takket være selskapets aggressive oppkjøpsstrategi innen Internett-relaterte virksomheter.

Som digi.no skrev onsdag har Alcatel de siste par årene gjennomført en rekke oppkjøp i milliardklassen for å løfte selskapet opp blant verdens ledende IT-selskaper. Nå viser det seg at oppkjøpsstrategien, spesielt på Internett-siden, bærer frukter for Europas nest største teleutstyrsleverandør (Ericsson er størst).

Alcatel la i dag fram et resultat for 1999 (avsluttet 31. desember) som viser en resultatbedring på 28,3 prosent fra året før - opp fra 997 millioner euro i 1998 til 1,28 milliarder euro i '99. Også omsetningen peker rett vei - opp 8,3 prosent fra 21,3 milliarder euro i 1998 til 23 milliarder euro i fjor. I forhold til den norske valutaen står euroen nå i vel åtte kroner - det vil si at Alcatel fikk et resultat i fjor på vel 10,2 milliarder kroner av et salg på 184 milliarder kroner.

Serge Tchuruk har svidd av over 70 milliarder kroner på oppkjøp siden september 1998. Det franske konsernet har i første rekke prioritert oppkjøp av datanettverk-kompetanse, en posisjonering som klart tar sikte på å ta andeler for aksessutstyr innen det sterkt voksende Internett-markedet.


Alcatel-aksjen mer enn doblet seg i verdi i 1999 (opp 105 prosent), og slo dermed Paris-børsens CAG 40-indeks med god margin (opp 43,7 prosent). Den positive aksjeutviklingen er også godt nytt for de ansatte i norske Alcatel, som nylig ble tilbudt et bredt opsjonsprogram for å ta del i selskapets verdiskapning.

Det franske moderselskapet foreslår nå å gjennomføre en 5-til-1-splitt i aksjen fra og med 22. mai - forutsatt at aksjonærene godtar forslaget når de møtes til generalforsamling tidligere i samme måned.

I løpet av fjoråret reduserte Alcatel bemanningen med vel 2500 ansatte - ned fra 118.272 i 1998 til 115.712 ansatte ved utgangen av 1999.

Til toppen