Aldri mer planlagt nedetid for Google Apps

Lover at tilgjengeligheten ikke vil påvirkes av oppgraderinger og vedlikehold.

Google kjemper hardt mot blant annet Microsoft for å lokke offentlige og private virksomheter til å velge Google Apps. I forrige uke ble det kjent at Salem, som første svenske kommune, har byttet ut Exchange med Googles nettskybaserte tjeneste.

Google Apps består av bedriftsutgavene av en rekke kjente og mindre kjente Google-tjenester, hvorav de viktigste er Googles Calendar-, Talk-, Docs-, Groups- og Sites-tjenester, i tillegg til Gmail.

For de seks nevnte Google Apps-tjenestene lover Google en månedlig oppetid på minst 99,9 prosent.

Google har nå innført flere endringer i SLA-en (Service Level Agreement) for Google Apps. Den ene er at det omdiskuterte vilkåret om at nedetid-perioder på under 10 minutter ikke regnes med, nå har blitt fjernet. I stedet skal all periodevis tilbakevendede (intermittent) nedetid heretter telle.

For et domene definerer Google det som nedetid dersom mer det oppleser en brukerfeilrate på mer enn fem prosent. Men nedetiden blir målt basert på feilraten på serversiden.

En annen endring i tjenesteavtalen er at Google Apps heretter ikke skal ha planlagt nedetid. Det vil si at tjenesten oppgraderinger eller vedlikehold i utgangspunktet ikke skal påvirke tilgjengeligheten til tjenesten.

Ifølge Matthew Glotzbach, direktør for Googles enterprise-produkter, hadde Gmail i fjor en oppetid på 99,984 prosent. Dette tilsvarer i gjennomsnitt sju minutter nedetid i måneden og 84 minutter totalt for hele året.

Glotzbach benytter anledningen til å sammenligne dette med tall om nedetid for blant annet Microsoft BPOS (Business Productivity Online Standard Suite) og Exchange.

Microsoft tilbyr selv denne RSS-feeden over alle driftsproblemer med BPOS. Ifølge Google har feeden i løpet av 2010 fortalt om 113 episoder, inkludert 74 tilfeller av ikke-planlagt nedetid og 33 dager med planlagt nedetid. I mange tilfeller gjelder dette dog bare deler av tjenesten og i enkelte regioner.

Dessverre inneholder feeden nå bare oppføringene for 2011, men man kan interessant nok hente fram mange eldre oppføringer ved legge inn feeden i Google Reader.

Glotzbach viser også til en forholdsvis ny undersøkelse gjort av Radicati Group om den opplevde, månedlige nedetiden til ulike e-postløsninger som bedrifter selv drifter. Undersøkelsen er basert på svar fra 100 bedrifter med til sammen 300 000 it-brukere globalt.

Rapporten er dessverre ikke fritt tilgjengelig, men ifølge Glotzbach forteller den at de spurte bedriftene i gjennomsnitt opplever mer enn 300 minutter med nedetid i måneden med Exchange Server, hvorav mer enn halvparten er planlagt nedetid. Både Lotus Domino og Novell GroupWise kommer langt bedre ut.

Dersom tallene stemmer, og vi har bare Googles ord for dette, opplever bedriftene som selv drifter Exchange en langt høyere nedetid i 2010 enn i 2008, da en tilsvarende undersøkelse fra Radicati Group fortalte om en gjennomsnittlig, månedlig nedetid på 150 minutter for Exchange. Tallene for Domino og GroupWise ser derimot ikke ut til å ha endret seg stort. Tallene sier ingenting om hvorvidt bedriftene har redundante løsninger.

Da digi.no skrev om 2008-undersøkelsen i forbindelse med et nytt produkt fra Google i desember i fjor, var det flere leserne som kommenterte at 150 minutter nedetid i måneden hørtes utrolig høyt ut. Også andre har diskutert troverdigheten til disse rapportene fra Radicati.

    Les også:

Til toppen